لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

عرفان: طرح ریاست اجرائیه در مورد تذکره‌های برقی قابل اجرا نیست


یک عضو هیئت اداری ولسی جرگه و برخی از آگاهان حقوقی، طرح جدید ترتیب شده از سوی ریاست اجرائیه در پیوند به تذکره‌های الکترونیکی را قابل اجرا نمی‌دانند.

این عضو هیئت اداری ولسی جرگۀ افغانستان به این باور است که اگر طرح جدید ریاست اجرائیه در پیوند به تذکره‌های الکترونیکی، جهت تصویب به ولسی جرگه فرستاده شود، ممکن با عکس‌العمل منفی وکلا مواجه گردد.

عرفان‌الله عرفان منشی این جرگه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که به هر تبعۀ کشور همزمان دو کارت هویت توزیع کردن، یک اقدام غیر معمولی بوده و این کار سبب ایجاد مشکلات به مردم خواهد شد.

آقای عرفان می‌گوید:

"برای هویت یک نفر دو کارت توزیع می‌شود از دید من یک کار خلاف و غیر معمولی است حتی این‌که ما نتوانیم این را درست مورد استفاده قرار دهیم و از دید شخصی من ممکن چنین طرحی در پارلمان مورد تائید قرار نگیرد."

با بمیان آمدن حکومت وحدت ملی فیصله صورت گرفت که به هدف اصلاح پروسۀ انتخابات توزیع تذکره‌های الکترونیکی هرچه زودتر آغاز شود و قرار بود روند توزیع آن در ۲۸ اسد سال ۱۳۹۴ آغاز گردد.

قرار بود روند توزیع تذکره‌های برقی در ۲۸ اسد ۱۳۹۴ آغاز شود.
قرار بود روند توزیع تذکره‌های برقی در ۲۸ اسد ۱۳۹۴ آغاز شود.

​ولی بخاطر مخالفت‎های که به هدف درج کلمه قوم در کنار کلمه‎های افغان و اسلام در تذکره‎های الکترونیکی صورت گرفت، روند توزیع آن به تعویق افتاد و تا اکنون راه حلی برای آن دریافت نشده‎است.

اما به تازه‎گی ریاست اجرائیۀ افغانستان گفته که طرح جدیدی را در پیوند به تذکره‌های الکترونیکی ترتیب کرده‌اند که طبق آن دو کارت به مردم توزیع خواهد شد که در یکی آن هویت شخص و در کارت دیگر قوم و برخی مشخصات دیگر درج خواهد شد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست به رادیو آزادی گفت که این دو کارت به تمامی سوالات و خواست‌های مردم پاسخ‌گو خواهد بود.

فیصل: ریاست اجرائیه یک طرح جدید را با ریاست جمهوری شریک ساخت و از سوی ریاست جمهوری هم تائید شد.
فیصل: ریاست اجرائیه یک طرح جدید را با ریاست جمهوری شریک ساخت و از سوی ریاست جمهوری هم تائید شد.

وی گفت:

"ریاست اجرائیه یک طرح جدید را با ریاست جمهوری شریک ساخت و از سوی ریاست جمهوری هم تائید شده و نهادهای دیگری که شامل این پروسه هستند با این طرح موافقه کردند اگر این تطبیق شود قانون فعلی ثبت احوال نفوس تغییر نمی‌کند نه میلیون کارتی که چاپ شده ملغا نمی‌شود و به تشویش‌های مردم افغانستان پاسخ گفته می‌شود."

اما برخی از کارشناسان می‌گویند، نیاز نیست که حکومت در بدل هزینۀ هنگفت در کنار کارت اصلی هویت، کارت ضمیمه یی نیز چاپ کند.

صمیم امین یکی آز کارشناسان به رادیو آزادی در مورد گفت:

"ما برای درج کلمۀ افغان این همه مصارف اضافی را انجام داده کارت چاپ می‌کنیم این به کشوری چون افغانستان که همواره به کمک‌های کشور‌های خارجی محتاج بوده از دید من خوب نیست این مصارف که روی این صورت می‌گیرد اگر در یک بخش دیگری کشور اختصاص یابد برای ما یک دست آورد بزرگ خواهد بود من باورد دارم که این طرح را حکومت افغانستان عملی نخواهد کرد و نه هم می‌‍تواند عملی شود."

قبل از این مردم افغانستان با راه اندازی تظاهرات و نشست ها، تأکید کردند که حکومت باید تذکره‌های الکترونیکی را طبق قانون ساخته و توزیع نماید.

آقای امین گفت که توزیع تذکره یک مسئلۀ ملی بوده و برای انکشاف متوازی مهم پنداشته می‌شود.

این در حالیست که حکومت افغانستان می‌گوید که توزیع تذکره‌های الکترونیکی در اولویت کارش قرار دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG