لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

دکانداران اباسین زدران ۲۵۰ میلیون دالر خساره‌مند شده‌اند


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید در نتیجۀ آتش سوزی مارکیت تجارتی اباسین زدران فروشنده‌گان آن دوصد میلیون دالر زیان دیده‌اند.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی این اتاق روز جمعه در محل رویداد به خبرنگاران گفت که حکومت باید به این فروشنده‌گان که زیان هنگفت مالی دیده‌اند، کمک پولی کند.

شماری از فروشنده‌گان مارکیت تجارتی اباسین زدران با انتقاد از تیم اطفائیۀ کابل می‌گویند، اگر آنان برای خاموش ساختن آتش در این مارکیت به وقت و زمان می‌رسیدند، به این پیمانه زیان‌های مالی بر آنان وارد نمی‌شد.

دو تن از این فروشنده‌گان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"دیدیم که منزل دهم آتش گرفت و آتش سوزی شروع شد. یک نفر که در منزل نهم صفا کار بود، هر قدر که ناله کرد و صدا زد کسی به دادش نرسید."

"آتش سوزی از منزل نهم شروع شد و به بسیار سرعت به منازل دیگر رسید، ما که در منزل دوم بودیم می‌دیدیم که چنان آتش می‌آمد گویا تیل پطرول ریخته اند."

با حریق شدن این مارکیت حدود ۲۵ هزار از کارگران آن مارکیت بیکار شده‎اند و این رویداد، فروشنده‎گان آن را از عدم مصونیت حرفه تجارت و فروشنده‎گی نگران ساخته است.

از سوی دیگر، صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز جمعه که برای بررسی چگونگی این آتش سوزی به محل رویداد رفته بود، به خبرنگاران گفت که با آتش سوزی در این مارکیت بزرگ، تمامی اموال تجارتی در آن سوخته و حدود دوصد و پنجاه میلیون دالر به فروشنده‎گان این مارکیت زیان رسیده‎است.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"مردمان بیچاره که این‌جا کار می‌کردند زیان مالی بسیار دیده‌اند،آنان از همین راه عواید به دست می‌آوردند. آمارهای که نزد ما‌ است نشان می‌دهد که از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دالر به فروشنده‎گان ما در این مارکیت زیان مالی وارد شده‎است."

از سوی دیگر، کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت با رادیو آزادی گفت، این وزارت برای فروشنده‎گان مارکیت اباسین زدران که اکثراً جوانان هستند، زمینه قرضه دهی را فراهم می‌سازد.

کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وی گفت:

"ما برای فروشنده‌گانی که در نتیجه این رویداد زیان دیده‌اند، برنامه قرضه دهی را آغاز کرده‌ایم."

هر چند این نخستین بار نیست که یک مارکیت تجارتی در کابل آتش گرفته‌است؛ اما این‌که علت اصلی آتش سوزی در مارکیت تجارتی اباسین زدران چه بوده‌است، عبدالعظیم اوریاخیل قوماندان قطعۀ عملیاتی کابل می‌گوید که اگر پس از این در ساخت مارکیت‌های تجارتی و بلند منزل‌ها خطر آتش سوزی و زمین لرزه در نظر گرفته نشود، احتمال چنین رویدادها بیشتر از این محسوس خواهد بود آنگاه کار تیم اطفائیه نیز با چالش رو به رو خواهد شد.

از سوی دیگر، شماری از فروشنده‌گان مارکیت اباسین زدران می‌گویند، اگر حکومت به آنان توجه نکند، نمی‌توانند دوباره به کار و بار شان ادامه دهند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG