لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

نیویارک تایمز: حامد کرزی مانند یک رهبر حاکم فعالیت می‌کند


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز اظهارات آنعده از منتقدین حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان را نشر کرده که می‌گویند، حامد کرزی در پی راه اندازی هرج و مرج در حکومت کنونی افغانستان است.

نیویارک تایمز می‌نویسد، حلقات نزدیک به رئیس جمهور اشرف غنی انتقاد می‌کنند که حامد کرزی از هر لحظۀ بحران ها برای رسیدن به قدرت و یا هم برای بدست آوردن حداقل امتیازات استفاده می‌کند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، در مصاحبه ها، دید و بازدیدها و بحث های مختلف به نظر می‌رسد که کرزی هنوز هم مانند یک رهبر حاکم فعالیت می‌کند و با رهبران جهان ارتباط دارد.

بر اساس نوشتۀ نیویارک تایمز، متحدین نزدیک کرزی هنوز هم در تلاش ازدیاد نفوذ او در حکومت اند و حامد کرزی بنابر خواست خودش با وزیران، والیان و سفیران تماس های تلیفونی برقرار می‌کند.

بر اساس توافق که به میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا به هدف حل بحران انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفت، در پایان سپتمبر امسال که دو سال حکومت وحدت ملی تکمیل می‌شود، مدت تعهد حکومت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی و ایجاد پُست صدارت برای عبدالله عبدالله نیز مکمل می‌شود اما با تکمیل دو سال حکومت، عملی شدن این تعهدات به نظر نمی‌رسد.

نیویارک تایمز به نا امنی ها جاری و مظاهرات اخیر ضد حکومتی در افغانستان نیز اشاره کرده می‌گوید، گمان های هم موجود است که ممکن حامد کرزی در عقب این تظاهرات دست داشته‌است.

اما مقاله نویس نیویارک تایمز به نقل از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نوشته است که گفته، نه در هرج و مرج دست دارد و نه دوباره خواهان رسیدن به قدرت است بلکه پس از ضرب الاجل ماۀ سپتمبر خواستار برگزاری لویه جرگه در مورد مشروعیت حکومت شده‌است.

به باور نیویارک تایمز، پافشاری حامد کرزی برای برگزاری لویه جرگه نیز یکی از اقدامات برای رسیدن به قدرت بوده می‌تواند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مورد هدف قرار گرفتن سیاحان خارجی در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده که در آن آمده است، پنج سیاح خارجی بروز پنجشنبه در ولایت هرات افغانستان زمانی زخمی شدند که موتر حامل آنها هدف تیراندازی طالبان قرار گرفت.

به گفتۀ روزنامه، این پنج سیاح در گروه سیاحانی شامل بودند که در آن هشت بریتانیایی، سه امریکایی و یک جرمنی برای دیدن مناظر افغانستان به آن کشور سفر کرده بودند.

گاردین می‌نویسد، حمله بالای موتر حامل سیاحان در ولایت هرات افغانستان، توجه سیاحان را به خود جلب کرده که در پی ماجراجویی اند.

روزنامه از اندرو دراری پنجاه ساله یک شهروند ساری بگونه مثال نوشته است که سالانه برای سپری کردن تعطیلات خود، دو و یا سه بار به کشور های نا امن مانند عراق، سوریه، افغانستان، ایران، پاکستان، چیچنیا، کوریای شمالی و سومالیا سفر می‌کند.

اندرو دراری به روزنامه گفته است، رفتن به جاهای نا امن تنها در مورد احساس کردن هیجان و خطر نیست بلکه برای درک بیشتر مردمان آن مناطق است.

اندری به گاردین گفته است، امسال رخصتی خود را در عراق با یک مرد نشان زن که علیه گروه دولت اسلامی می‌جنگید سپری کرده و به گفتۀ اندری آن مرد سرباز نه بلکه یک معلم مکتب بود که تلاش داشت قریه اشرا از دست داعش آزاد کند.

XS
SM
MD
LG