لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

دیپلومات: استفاده نامناسب از معادن افغانستان از سوی طالبان


دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود مقالۀ را در باره استفاده نامناسب از معادن افغانستان از سوی طالبان، به نشر رسانده‌است.

نشریه در آغاز این مقاله از ولایت بدخشان یادآور شده که زمانی یکی از ولایات آرام این کشور بود. اما گروه‌های مسلح و طالبان در سال‌های اخیر این ولایت را به یک منطقه نا امن مبدل نموده و خود در اینجا برای کنترول بر معادن لاجورد و سنگ‌های قیمتی درگیر رقابت اند.

به نوشته نشریه دپیلومات، سنگ‌های قیمتی به پاکستان قاچاق می‌شوند، پس از آن بدست معامله گران چینایی می‌رسند و از این مدرک پول زیادی عاید جنگجویان افراطی می‌شود.

نشریه دیپلومات به گزارش تحقیقی اداره گلوبل ویتنس اشاره کرده که در آن گفته شده، طالبان سال گذشته از درک فروش غیر قانونی سنگ لاجورد، ۴ میلیون دالر منفعت برداشته اند.

نهاد گلوبل ویتنس که یک ارگان غیر دولتی می‌باشد، در باره فساد اداری در جهان تحقیق می‌کند. به بارو این نهاد ناظر مبارزه با فساد اداری، کنترول جنگجویان تندرو بر معادن سبب شده که عواید حکومت افغانستان به ارزش صد‌ها میلیون دالر، به هدر رود.

نشریه دیپلومات در ادامه این مقاله از قول گلوبل ویتنس می‌نویسد، تجارت غیر قانونی سنگ لاجورد در سال‌های بین ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دالر می‌باشد.

به نوشته نشریه دیپلومات، هر چند حکومت افغانستان سعی کرد تا قیوداتی را بر استخراج سنگ‌های قیمتی در این کشور وضع کند، اما نتوانسته بطور کامل جلو طالبان و سایر گروه‌های تندرو را بگیرد.

دیلی میل

دیلی میل روزنامه بریتانیایی درشماره دیروزخود مقالۀ را در بارۀ بازدید سیاحان از افغانستان به نشر رسانده و در آغاز این مقاله می‌نویسد، در حالیکه، هزاران تن در حال فرار از افغانستان جنگ زده هستند، جان میلتون یک سیاح امریکایی در این اواخر برای سیاحت وارد این کشور شده‌است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، میلتون، هشدار مردم ، خطر ناامنی و اختطاف در افغانستان را نادیده گرفته است.

در مقاله دیلی میل به حمله روز پنجشنبه در هرات اشاره شده که یک گروه از سیاحان امریکایی و اروپایی مورد هدف بود.

در نتیجه این حمله شماری از سیاحان جراحت برداشته اند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، جان میلتون ۴۶ ساله که قبلاً در بخش بانکداری کار می‌کرد، در ماه گذشته میلادی به افغانستان سفر کرد. او به دیلی میل گفته که خانواده و دوستان‌اش فکر می‌کنند که او یک شخصی ساده بوده که این خطر بزرگ را قبول کرده‌است.

هارون حکیمی سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید، حدود ۲۰ هزار نفر سال گذشته به کابل سفر کرده اند. به گفته وی افغانستان به سیاحان خارجی نیاز مبرم دارد.

XS
SM
MD
LG