لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

حدود یک میلیون هکتار زمین برای کشت در افغانستان هموار می‌شود


وزارت زراعت و مالداری افغانستان در نظر دارد تا حدود یک میلیون هکتار زمین را به هدف کشت، هموار سازد.

این وزارت به هدف افزایش حاصلات زراعتی، در تلاش هموار کاری زمین‌ها و گسترش سیستم آبیاری در این کشور است.

این وزارت روزسه شنبه برای دست یافتن به این هدف توافقنامه‌های را در بخش‌های هموار کردن زمین، آبیاری و باز سازی شبکه‌های آب‌رسانی زمین با برخی از شرکت‌های داخلی و خارجی امضأ نمود.

انعام‌الله صافی سرپرست ریاست آبیاری وزارت زراعت گفت که در نظر دارند تا حدود یک میلیون هکتار زمین را هموار سازند.

صافی: در نظر داریم یک میلیون هکتار زمین را هموار سازیم.
صافی: در نظر داریم یک میلیون هکتار زمین را هموار سازیم.

وی گفت:

"وزارت زراعت به اساس یک برنامۀ منظم که آن برنامه ملی آب یاری‌است در نظر دارد که چطور می‌توان دوباره به حالت قبل از جنگ رفت و این یک میلیون هکتار زمینی‌که قبلا آبیاری میشد دوباره هموار و زیر آب شود موضوع مهم دیگراین است که منابع موجود آب، دهاقین ما چطور می‌توانند استفادۀ اعظمی کنند."

بر اساس معلومات این وزارت، افغانستان در سال‌های قبل، حدود ۳.۲ میلیون هکتار زمین هموار و زیر آب داشت اما پس از جنگ‎های داخلی، به ۲،۲ میلیون کاهش یافت.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‎گوید که با این قرارداد که ارزش آن به حدود ۱۶۰ میلیون افغانی می‎رسد تلاش می‎شود در سال جاری در سی ولایت این کشور حدود ۶۰ هزار هکتار زمین هموار و ۵ شبکه آب رسانی در ولایات کابل و پروان بازسازی گردد.

در این حال برخی از دهاقین می‌گویند که با این اقدام زمین‌های بیشتر مورد آبیاری قرار گرفته و حاصلات‌شان افزایش خواهد یافت.

عبدالوهاب یکی از دهاقین ولایت لوگر می‎گوید که با عملی شدن این پروژه‎ها از ضایعات آب جلوگیری شده و حاصلات‌شان افزایش خواهد یافت.

مقامات: اکنون بیش از ۵۰ درصد آب افغانستان به دلیل ناهموار بودن زمین‎ها ضایع میشود.
مقامات: اکنون بیش از ۵۰ درصد آب افغانستان به دلیل ناهموار بودن زمین‎ها ضایع میشود.

وی گفت:

"چهار جریب زمین ما توسط سیستم لایزر درست شد قبلاً شش ساعت آب ما ضایع می‌شد اکنون در سه ساعت همان آب زمین ما را آبیاری می‌کند و حاصل آن نیز دو چند شده."

بر اساس معلومات ریاست آبیاری وزارت زراعت، هم اکنون بیش از۵۰ درصد آب افغانستان به دلیل ناهموار بودن زمین‎های زراعتی ضایع می‎شود.

شهزاده شاهد یک عضو ولسی جرگه که در این نشست حضور داشت گفت، تا زمانی‌که زمین‌های حاره و نا هموار در افغانستان هموار و آبیاری نشود، زراعت این کشور رشد نخواهد کرد.

شاهد: مشکل اساسی تا کنون پابرجاست و به دشت‌های خشک هنوز هم آب نرسیده‌است.
شاهد: مشکل اساسی تا کنون پابرجاست و به دشت‌های خشک هنوز هم آب نرسیده‌است.

وی گفت:

"اگر کانال‌ها ایجاد شده باشد، نوسازی صورت گرفته باشد و تخم‌های اصلاح شده توزیع شده باشد اما مشکل اساسی تا اکنون پا بر جاست و آن این‌است که به دشت‌های خشک هنوز هم آب نرسیده‌است در حالی‌که آب فراوان داریم."

آقای شاهد گفت که حکومت باید از هر راه ممکن تلاش‌هایش را برای مهار ساختن آب و گسترش زراعت افزایش دهد.

این در حالیست که حکومت افغانستان پیش از این گفته‌است که از آب‌های کشور استفاده اعظمی کرده و در کنار آبیاری زمین‌های زراعتی در تولید برق نیز از آن استفاده خواهد کرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG