لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

دیفینس ون: وضعیت افغانستان روز به روز خرابتر می‌شود


دیفینس ون

نشریهء انترنتی دیفینس ون گزارشی نوشته که عنوان آن "وضعیت افغانستان روز به روز خرابتر میشود" است.

این نشریۀ امریکایی در آغاز گزارش این سوال را مطرح می‌کند که آیا مصرف ملیاردها دالر دیگر و از دست دادن هزاران سرباز امریکایی در افغانستان بهترین راه برای حفظ امنیت امریکاست؟

دیفینس ون به گزارش سازمان ملل متحد از تلفات ملکی در افغانستان هم اشاره کرده می‌نویسد که بین ماه‌های جنوری و جون ۲۰۱۶ یک هزار و ششصد و یک فرد ملکی کشته شده‎اند.

نشریه همچنان نوشته‎است که پیش از این سرمنشی سازمان ملل متحد هم گفته بود، با وجود تلاشهای پانزده ساله امریکا و جامعه جهانی وضعیت افغانستان هنوز هم خطرناک است.

به نظر نویسنده این گزارش دیفنیس ون، همین وضعیت بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا را وادار ساخت تا برخلاف تصمیم قبلی اش، شمار بیشتر سربازان امریکایی را در افغانستان نگهدارد.

در ادامه این گزارش آمده‌‍استبرای آوردن امنیت در افغانستان بیش از هفتاد ملیارد دالر مصرف شده ولی با آن‌هم امریکا هنوز افغانستان را کشوری می‌داند که نمی‌تواند امنیت خود را حفظ کند.

دیفینس ون به نقل از وزیر دفاع بریتانیا مایکل فالن نوشته که گفته‌است، حالا زمان مناسب برای آن نیست که افغانستان را تنها بگذاریم اما سوال این‌جاست که آیا زمانی هم فرا خواهد رسید که برای بیرون شدن از افغانستان مناسب باشد؟

واشنگتن پست

روزنامهء واشنگتن پست با اشاره به حملۀ اخیر در شهر کویتۀ ایالت بلوچستان پاکستان مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده‌است، یک نسل از وکیلان در یک شهر پاکستان کشته‌شد.

در این حمله در یک شفاخانه به روز دوشنبه ده‌ها تن کشته شدند.

در ادامۀ مطلب آمده‌است که بلوچستان ایالتی است که به وکیلان زیاد نیاز دارد.

به نوشتۀ واشنگتن پست، این ایالت از چند دهه به این سو با تنش‌های جدایی طلبان رو به رو است.

روزنامه می‌نویسد، در بلوچستان بالای اقلیت‌های مذهبی حمله می‌شود و مقام‌ها هم تا حد زیاد در فساد دست دارند.

واشنگتن پست نوشته‌است، با توجه به این مشکلات وکیلان تنها کسانی هستند که ظاهراً عدالت را در این ایالت تأمین کرده می‌توانند، اما شصت تن آن‌ها تنها در یک روز کشته شدند.

روزنامه به نقل از برخوردار خان، یک عضو انجمن وکیلان بلوچستان نوشته‌است، تمامی وکیلان با تجربه و بلند پایه در رویداد روز دوشنبه کشته شدند.

به نوشتۀ روزنامه، برخوردار خان که ازین رویداد جان به سلامت برده گفته‌است، اکثریت وکیلان کشته شده مربوط نسل اول بودند.

XS
SM
MD
LG