لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

فعالان: نا امنی در لغمان این ولایت را به وزیرستان مبدل می‌کند


عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف

شماری از فعالان مدنی از بدتر شدن وضع امنیتی در لغمان ابراز نگرانی کرده و از حکومت خواستند تا به این موضوع رسیده‌گی کند.

این فعالان روز پنج‎شنبه در یک نشست اعتراضیه در کابل ادعا می‌کنند که بی‌توجهی حکومت سبب شده‎است تا دامنۀ نا امنی‎ها در لغمان و سایر ولایات کشور گسترش یابد.

فعالان جامعه مدنی هشدار می‌دهند، هرگاه حکومت در قسمت جلوگیری از نا امنی‌ها در کشور بخصوص ولایت لغمان توجه نکند کابل نیز از این نا امنی‌ها در امان نخواهد ماند.

این نشست اعتراضیه زیر نام "لغمان را نجات دهید" دایر شده و در آن ضمن افزایش نا امنی در لغمان گفته شد که شماری از مردم مناطق‌شان را در ولایت لغمان ترک کرده‌اند.

مجیب‌الرحمن لحاظ به نماینده‌گی از فعالان مدنی لغمان از حکومت خواست تا به وضعیت این ولایت توجه جدی نماید.

وی گفت:

"در حال حاضر از دروازه‎های مرکز لغمان هیچ کس بیرون رفته نمی‎تواند. وضعیت خراب است لغمان به همه معلوم‎ است که دروازۀ کابل‎ است اگر وضعیت لغمان به زودی کنترول نشود ممکن کابل هم به حالت کنونی باقی نماند."

لحاظ: در تمام ولسوالی‎های لغمان وضعیت امنیتی نگران کننده‎است.
لحاظ: در تمام ولسوالی‎های لغمان وضعیت امنیتی نگران کننده‎است.

وی همچنان گفت در تمام ولسوالی‎های لغمان وضعیت امنیتی نگران کننده‎است و به گفتۀ او اگر در این زمینه رسیده‌گی نشود این ولایت به وزیرستان مبدل خواهد شد.

از سوی هم شماری دیگر از فعالان مدنی در این نشست از مشکلات امنیتی در برخی ولایات دیگر به شمول هلمند نیز ابراز نگرانی کردند.

عطا الله حیران یکی دیگر از این فعالان رهبران حکومت را مقصر ادامۀ بد امنی در کشور دانسته و می‌گوید آنان در فکر تأمین امنیت در کشور نیستند.

وی گفت:

"همین حالا وضعیت که در پکتیا جریان دارد، وضعیت که در هلمند است هیچ قابل تحمل نیست قسمیکه دیده می‎شود قوماندانان و نیروهای امنیتی که در این ولایات حضور دارند درست تجهیز و حمایت نمی‎شوند."

این نگرانی‎ها در حالی ابراز می‎گردد که ظرف چند ماه اخیر از افزایش نا امنی و درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح دولت در هلمند، کندز، بغلان، بدخشان، غزنی، ننگرهار و شماری از ولایات دیگر گزارش داده می‎شود.

محمد حبیب حصاری رئیس اوپراسیون وزارت دفاع روز دوشنبه در نشستی در کابل درگیری در ولایات را تائید کرده اما گفت که وضعیت به حدی نگران کننده نیست که گفته می‌شود.

وزیری: قعطات کافی در لغمان وجود دارد و به دشمن مجال نمی‌دهند.
وزیری: قعطات کافی در لغمان وجود دارد و به دشمن مجال نمی‌دهند.

از سوی هم دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی اطمینان داد که لغمان نا امن نخواهد شد و مخالفان در دیگر ولایات نیز سرکوب می‌گردند.

وی گفت:

"قعطات کافی در لغمان وجود دارد و هیچ به دشمن مجال نمی‌دهند که لغمان را نا امن کنند در هر جای که دشمن سر خود را بالا کند قطعات ما توانایی آن‌ را دارند که آن‌ها را نیست و نابود کنند."

آقای وزیری می‌گوید در حال حاضر بیست و چهار عملیات از سوی نیروهای امنیتی در هفده ولایت افغانستان برای سرکوب و عقب راندن مخالفان مسلح جریان دارد.

هر چند فعالان جامعه مدنی مقامات عالی رتبۀ نظامی را در مدیریت جنگ ناتوان می‌دانند اما سخنگوی وزارت دفاع با رد این انتقادها می‌گوید از جنرال تا سرباز همه تلاش دارند تا نا امنی‌ها در کشور را مهار سازند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG