لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

دیپلومات: هلمند از نگاه تولید تریاک برای طالبان مهم است


باز هم شمار زیادی از رسانه‌های جهان به جنگ روان در ولایت هلمند توجه کرده‌اند.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره اخیرش مطلبی را در باره جنگ و مشکلاتی که باشنده‌های هلمند با آن روبر اند، نشر کرده‌است.

روزنامه اظهارات راز محمد یک باشنده ولسوالی مارجه را نشر کرده که می‌گوید، وی در منطقه اش شاهد جنگ بیست و چهار ساعته بوده و گلوله باری را هر لحظه دیده‌است.

رازمحمد گفته که مردم نه در خانه خود بوده می‌توانستند و نه در مزرعه های‌شان کار برای آنها ناممکن بود بناءً وی مجبور شده که خانه اش را ترک کند و به لشکرگاه برود.

او به روزنامه گاردین گفته است: با خانواده‌اش در یک خانه خیلی قدیمی زندگی می‌کند که نه آب دارد و نه هم تشناب.

روزنامه در ادامه اظهارات چارلز کلیفلند سخنگوی نیرو های ناتو در کابل را هم نقل کرده که می‌گوید: اردوی امریکا در دو هفته گذشته، بیش از بیست و پنج حمله هوایی در هلمند داشته است در حالیکه در گذشته این مناطق بمباران نشده بودند.

صد ها نیروی نظامی امریکا در حال حاضر در هلمند مستقر اند و تعداد شان نسبت به شش ماه پیش بیشتر است.

جنرال کلیفلند همچنان می‌گوید: حملات قوای هوایی امریکا علیه گروه داعش در ولایت ننگرهار بیشتر شده‌است.

سخنگوی ناتو می‌افزاید، مراکز داعش در ننگرهار توسط طیاره B 52 امریکایی هدف قرار گرفته اند.

گاردین به نقل از جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی در افغانستان می‌نویسد که گفته است، در جریان بمباران دو هفته‌یی در ننگرهار، بیش از سه صد جنگجوی داعش کشته شده‌اند.

دیپلومات

نشریه دیپلومات هم مطلبی را در مورد جنگ هلمند نشر کرده‌است.

نشریه با اشاره به گزارش‌های که از حضور طالبان مسلح در شاهراه کندهار و لشکرگاه حکایت می‌کنند، همچنان می‌نویسد: زد و خورد های هلمند که از چند هفته به اینسو آغاز شده، شاید نشان می‌دهد که در حال حاضر این جنگ به نفع طالبان ادامه دارد.

دیپلومات از بیجا شدن حدود سی هزار غیر نظامی از مناطق مختلف هلمند هم یاد آور شده‌است.

در ادامه مقاله آمده که هزاران خانواده در چند هفته گذشته در نتیجه جنگ‌ها به ترک خانه و قریه‌های شان مجبور شده‌اند و در حال حاضر در وضعیت ناگوار در لشکرگاه به سر می‌برند.

نشریه دیپلومات همچنان می‌نویسد، بیجا شدن این افراد، یک بحران بشری را به میان آورده زیرا نرخ مواد غذایی، آب آشامیدنی و ادویه در لشکرگاه افزایش یافته است.

نشریه در ادامه نوشته که بنابر جنگ‌ها، راه‌های رفت و آمد به لشکرگاه بسته شده‌اند.

به باور مقاله نویس، هلمند برای طالبان که در تلاش داشتن یک قلمرو استند خیلی مهم است و با توجه به کشت کوکنار و تولید مواد مخدر، برای طالبان با اهمیت دانسته می‌شود.

نشریه دیپلومات در پایان مقاله اش می‌نویسد: طالبان مسلح از ناحیه تولید و قاچاق مواد مخدر پول قابل توجهی به دست می‌آورند و هلمند بخاطری برای آنها مهم است که با ایالت بلوچستان پاکستان هم مرز است و قاچاقبران برای قاچاق هیروئین و مورفین به خارج، از همین راه استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG