لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

نیویارک تایمز در مورد اظهارات اخیر عبدالله عبدالله تبصره کرده‌است


بعضی از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد بیانات رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان که بر رئیس جمهور اشرف غنی با شدت انتقاد نمود مطالبی را به نشر رسانده اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره دیروز خود در یک مطلب تحلیلی که در مورد اظهارات جنجال برانگیز آقای عبدالله به نشر رسانیده می‌نویسد، آقای عبدالله این سخنان را در زمانی اظهار می‌نماید که حملات طالبان مرکز ولایت هلمند را در معرض خطر قرار داده و نشانه هایی از یک بحران احتمالی قانون اساسی در افغانستان در حال پدیدار شدن است.

به نوشته نیویارک تایمز بعضی تحلیلگران می‌گویند داکتر عبدالله تنها در داخل حکومت در انزوا قرار نگرفته بلکه حامیان خودش هم او را ترک کرده‌اند.

به نظر آنها سخنان تُند و تیز عبدالله عبدالله در یک زمانی که طالبان پیشرفت کرده اند برای آنها حیران کننده بود.

حتی خود داکتر عبدالله اظهار داشت حکومت نتوانسته اجساد سربازان افغان را که از یک هفته به اینسو در محاصره طالبان قرار دارند، پیدا کند.

روزنامه از قول تحلیلگر سیاسی هارون میر نوشته است که می‌گوید آقای عبدالله در انتخابات سوال برانگیز سال ۲۰۱۴ به کمک و حمایت جمعیت اسلامی پیشرفت کرد، اما به گفته او وقتی که آقای عبدالله به تشکیل حکومت وحدت ملی و تقسیم قدرت موافقه کرد، این مردم مأیوس شدند.

به گفتۀ آقای میر در اواخر این افراد آقای عبدالله را بخاطر عدم مقاومتش با بعضی از فعالیت‌های رئیس جمهور اشرف غنی تحت انتقاد قرار دادند.

روزنامه از قول آقای میر می‌نویسد که عبدالله کاندید جمیعت بود، ولی نتوانست از آن به خوبی نماینده‌گی کند و حالا به گفته آقای میر برای عبدالله عبدالله این خیلی دیر خواهد بود که بتواند این حمایت را دوباره جلب نماید.

به نوشته روزنامه عبدالله عبدالله روز شنبه با رئیس جمهور اشرف غنی ملاقات دارد و می‌گوید که امیدوار است رئیس جمهور واقعیت‌ها را درک کند و منطقی عمل نماید زیرا به گفته او زمان فریب مردم با دادن کیک و کلچه گذشته است.

اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد آغاز فعالیت یک پوهنتون نو برای دختران در کابل.

مجله می‌نویسد عزیز امیر بنیانگذار این پوهنتون وقتی که جوان بود مادر خود را بخاطر ابتلا به یک بیماری قابل معالجه از دست داد زیرا مادرش حاضر نبود بخاطر معاینه نزد داکتر مرد برود.

حالا عزیز امیر که خودش داکتر قلب می‌باشد پوهنتونی را بنام موره برای دختران ساخته است که محصلین رشته طب در آن تحصیل می‌کنند.

به نوشته اکانامیست موره یگانه پوهنتون در افغانستان است که برای دختران می‌باشد و در حقیقت پسران و دختران را در دوره های بالایی تحصیل نیز از هم جدا می‌سازد.

مجله می‌نویسد هرچند حکومت افغان می‌گوید که هشت میلیون جوان اکنون مشغول تحصیل در افغانستان می‌باشند که دو نیم میلیون آنها دختران هستند، اما در جامعه افغانستان بعد از سن بلوغ کمتر خانواده‌ها حاضر می‌شوند که دختران آنها یک جا با پسران درس بخوانند.

XS
SM
MD
LG