لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

تبصرۀ روزنامه های جهان در مورد مسایل مختلف افغانستان


ستار ایند استرایپس

نشریۀ ستار ایند استرایپس مطلبی را در مورد رهبر جدید یک گروه انشعابی طالبان نوشته است.

نشریه می‌نویسد، محاذ داد الله یک گروه انشعابی طالبان ملا امداد الله منصور را به حیث رهبر جدید این گروه تعیین کرد.

ملا منصور داد الله رهبر پیشین این گروه سال گذشته در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل در جنگ کشته شد.

ستار ایند استرایپس می‌نویسد، گروه انشعابی طالبان تعیین شدن رهبر جدید خود را توسط یک پیام تصویری اعلام کرد که به گفتۀ نشریه این اعلام در یک نشست در زابل صورت گرفته است.

نشریه در ادامه می‌نویسد، رهبر جدید گروه محاذ داد الله در ویدیو حضور دارد و رهبری این گروه را در موجودیت حامیان اش پذیرفته و تعهد می‌کند که انتقام رهبر کشته شده این گروه را خواهد گرفت.

ستف

نشریۀ ستف چاپ نیوزیلاند در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد سکتور تروریستی افغانستان نوشته است.

به گفتۀ نشریه، با وجود مشکلات امنیتی افغانستان توانسته است توجه سیاحان خارجی را جلب کند.

نشریه ستف در مورد آنعده از سیاحان نوشته است که در ولایت هرات از سوی پولیس متوقف شدند و زمانیکه پولیس این سیاحان را همراهی کرد، هدف حملۀ طالبان قرار گرفتند.

نشریه در ادامه می‌نویسد، تا کنون روشن نیست که پیوستن پرسنل امنیتی با این سیاحان جان آنها را نجات داد و یا اینکه حضور پرسنل امنیتی آنها را با خطر مواجه کرد، اما در این رویداد پنج سیاح زخمی شدند.

ستف می‌گوید، پس از چهارم اگست که سیاحان خارجی در افغانستان هدف قرار گرفتند واضح شد که سیاحان خارجی تا چی اندازه در این کشور با تهدید روبرو اند و حفاظت آنها تا چی حد می‌تواند برای پولیس افغان مشکل باشد.

نشریه به نقل از یک مقام وزارت داخله افغانستان که نخواسته است نامش گرفته شود نوشته است، سیاحان خارجی که مورد حمله طالبان قرار گرفتند، در نتیجه سعی و تلاش پولیس افغان زنده مانده اند.

نشریه ستف در مورد آنعده از شرکت ها و کسانی نیز نوشته که سفر و بود و باش سیاحان خارجی را در افغانستان تنظیم می‌کنند.

به گفتۀ نشریه، آنعده شرکت های که زمینه سفر سیاحان خارجی را به افغانستان مهیا می‌کنند در حال حاضر می‌گویند، بنابر نا امنی های اخیر در افغانستان سفر سیاحان را به این کشور کاهش داده اند.

دپلومات

نشریه دپلومات در مورد پیشرفت ها در سکتور معارف افغانستان نوشته است.

دپلومات می‌نویسد، پس از سقوط طالبان، پیشرفت در سکتور معارف بزرگترین دستآورد افغانستان است.

به نوشته نشریه، در سال ۲۰۰۱ میلادی کمتر از ۹۰۰ هزار شاگرد در افغانستان به مکتب می‌رفتند که همۀ شان شاگردان ذکور بودند، اما اکنون این شمار چندین مراتب بیشتر شده‌است.

نشریه دپلومات به نقل از وزارت معارف نوشته است که می‌گوید، سال جاری نُه اعشاریه پنج میلیون شاگرد به مکتب می‌رود که این تعداد نسبت به هر سال دیگر به مراتب بیشتر است.

به گفتۀ دپلومات، پیشرفت در بخش معارف بنابر برخی دلایل صورت گرفته که در آن کمک های جامعه جهانی، اولویت دادن حکومت افغانستان به تعلیم و حمایت از آن و از همه مهمتر علاقه خود افغان‌ها به تعلیم شامل می‌باشد.

نشریه در ادامه می‌نویسد، در حال حاضر پس از امنیت و بازسازی حکومت افغانستان بیشترین پول را در بخش معارف به مصرف می‌رساند و در این بخش به بلند بردن ظرفیت مکاتب اولویت داده شده و تعداد مکاتب دخترانه نیز افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG