لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

باشنده‌گان کندز: نیروهای امنیتی پاسداران راستین افغانستان اند


فعالان مدنی و علمای کرام در کندز، فداکاری نیروهای امنیتی کشور را در راستای تأمین امنیت جامعه قابل قدر می‌دانند.

شماری از فعالان مدنی و علمای کرام ولایت کندز امروز در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که نیروهای مشترک افغان تضمین کنندۀ تأمین امنیت، ثبات سیاسی و پاسداران راستین افغانستان هستند.

آنان علاوه کردند که باید مردم کشور نیروهای امنیتی افغان را دوست داشته و در راستای تأمین امنیت با آنان کمک و هم‌کاری نمایند، به‌ خاطریکه بدون همکاری مردم آوردن تأمین امنیت در یک جامعه دور از تصور است.

این علما و فعالان مدنی مردم را به خیزش در برابر ظلم و بی‎عدالتی فرا می‌خوانند.

آنان می‌گویند که مسلمانان به مثابه یک پیکر واحد می‎توانند سهم‌شان را در محو شورش‌گری، هراس افگنی، جنگ و نا امنی در جامعه ایفا کنند.

آنان از تمامی مردم می‌خواهند تا با دولت و نیروهای امنیتی کشور در راستای تأمین امنیت و از بین بُردن هراس افگنان داخلی و خارجی بیش‌تر از هر زمان کمک و همکاری تنگاتنگ نمایند.

مصطفی: هر سرباز ما که در امنیت ما و مردم ما می‌کوشند بدون از اجر و ثواب نیست.
مصطفی: هر سرباز ما که در امنیت ما و مردم ما می‌کوشند بدون از اجر و ثواب نیست.

مولوی سید مصطفی یک‌تن از علمای کرام در خصوص فعالیت‌های نیروهای مشترک افغان چنین گفت:

"هر یک از نیروی امنیتی ما که در حال حاضر در امنیت ما و مردم ما می‌کوشند خالی از اجر و ثواب نیست بدلیل اینکه خداوند متعال ما را به خاطر حفاظت زمین به عنوان خلیفه‌های روی زمین مقرر کرده‌است و باید ما صد فیصد به صورت مالی و جانی از آن‌ها حمایت داشته باشیم و به آن‏‌ها همکار بوده باشیم بدلیل این‏که حمایت از نیروهای امنیتی سبب آمدن امنیت و آرامش در جامعه‌است و مردم ما می‏‌توانند زنده‌گی را آرام بسر ببرند."

از جانبِ دیگر فعالان مدنی ولایت کندز نیز نقش نیروهای امنیتی را در تأمین صلح و ثبات کشور و استقرار نظام با ارزش می‌دانند.

بر اساس گفتۀ‌های سید محمود دانش یک‌تن از فعالان مدنی این ولایت، تلاش و فدا کاری‌های نیروهای امنیتی کشور باعث رشد تعلیم و تربیه، رشد فعالیت‌های اقتصادی و فکری در جامعه شده‌است.

دانش: تلاش نیروهای امنیتی در جهت ثبات کشور تأثیر به‌ سزای دارد.
دانش: تلاش نیروهای امنیتی در جهت ثبات کشور تأثیر به‌ سزای دارد.

​وی گفت:

"تلاش نیروهای امنیتی در جهت ثبات کشور تأثیر به‌ سزای دارد، چون تلاش‌های شبانه روزی نیروهای امنیتی ما باعث می‌شود که مردم مکتب بروند، پوهنتون می‌روند و همگی کار می‌کنند این همه دست آوردهای متعلق به زحمت کشی نیروهای امنیتی افغانستان می‌شود."

با این همه وحیدالله رحمانی مُنشی شورای صلح ولایت کندز می‌گوید که رشادت، از خود گذری و فداکاری نیروهای امنیتی کشور هیچ‌گاه از دید مردم جامعه پنهان نمی‌شود.

رحمانی: مکلفیت دینی و اجتماعی ماست که از مردم مان دفاع کنیم.
رحمانی: مکلفیت دینی و اجتماعی ماست که از مردم مان دفاع کنیم.

وی افزود:

"پیام من به نیروهای امنیتی این است که مردم از این‎ها راضی هستند و مردم در کنارشان است همان‌گونه در سال گذشته و در سالیان متمادی از وطن دفاع کردند یک‌بار دیگر با روحیه بلند ایستاده‌گی بکنند این میهن بالای ما حق دارد و این یک مکلفیت دینی و اجتماعی ماست که از مردم مان دفاع کنیم و مردم ما سخت از آن‌‏ها سپاس‏گزار هستند."

از سوی هم، سید رضا علوی یک‌تن از علمای کندز می‌گوید که خیزش‎های مردمی در برابر گروه‎های ضد انسانی و هراس افگنان، مسئولیت تمام مسلمانان می‌باشد.

وی گفت:

"اگر در مقابل ظلم هر قشر افغانستان برخیزیم به مرور زمان ظلم در افغانستان ریشه‌کن می‎شود. این گروه‏‌ها نمی‌‏توانند رشد کنند و به مرور زمان از بین می‌روند."

هاشمی: مردم کندز با همه ارگان‎ها به خصوص پولیس، همیشه در تماس هستند.
هاشمی: مردم کندز با همه ارگان‎ها به خصوص پولیس، همیشه در تماس هستند.

در عین زمان محمد معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز، از ایجاد فضای اعتماد میان نیروهای امنیتی و مردم سخن‌ گفته و از مردم می‌خواهد که در صورت بروز چالش‌ها نیروهای امنیتی را در کنار خود سهیم بدانند.

آقای هاشمی در این خصوص به رادیو آزادی چنین گفت:

"مردم کندز با همه ارگان‎ها به خصوص پولیس، همیشه در تماس هستند با هر مشکلی امنیتی که بر می‎خورند با ما در تماس می‎شوند ما مشکل‌شان را رفع می‎کنیم یک‎بار دیگر از مردم کندز خواهش می‎کنم که با ارگان‎های امنیتی‌شان همکار باشند ما هم در خدمت‌شان هستیم."

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها باشنده‌گان کندز عدم هماهنگی نیروهای امنیتی افغان را عامل نا امنی این ولایت خوانده بودند.

باشنده‌گان ولایت کندز، علمای کرام و فعالان مدنی را پیش‎گامان عرصه‎های دینی و روشن‎گری در جامعه دانسته پشتیبانی آن‌ها را از نیروهای امنیتی کشور سبب تقویت بیشتر روابط مردم با دولت و نیروهای امنیتی افغان می‌خوانند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG