لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

چرا مسکو مانع تجلیل از ناکام ساختن کودتای کمونیستان شد؟


مقامات مسکو به فعالان سیاسی اجازه ندادند که بیست و پنجمین سالروز ناکام ساختن کودتای سال ۱۹۹۱ کمونیستان را به طور شاندار تجلیل کنند.

مخالفان سیاسی اتحاد شوروی سابق اعتراض کردند که چرا به آنها اجازه داده نشد تا از بیست و پنجمین سالروز ناکام ساختن کودتای کمونیستان در سال ۱۹۹۱ بطور شاید و باید تجلیل کنند.

آنها تصمیم مقامات مسکو در این مورد را نکوهش کرده گفتند که این مقامات بعد از مرور بیست و پنج سال یک پیروزی را نصیب کودتا چیان ساختند.

مقامات مسکو تصمیم گرفتند که امسال به این گردهمایی که قرار بود روز شنبه برگزار شود در نقطۀ مرکزی پایتخت اجازه نمی‌دهند. قرار بود این گردهمایی یادبود هزاران تظاهر کننده به رهبری بوریس یلتسن را که با تجمع در پیشروی پارلمان کودتای کمونیستان تندرو در برابر رئیس جمهور اصلاح طلب میخائیل گرباچوف را ناکام ساختند، تجلیل کند.

بوریس یلتسن آنزمان رئیس جمهور جمهوریت روسیه در اتحاد شوروی بود.

سازمان دهندگان این گردهمایی همچنین در نظر داشتند تا از سه مظاهره کننده که در این تظاهرات جان باختند، یاد بود بعمل آورند.

در نتیجه این تظاهرات، تلاش کودتای کمونیستان تندرو ناکام و پس از فروپاشی اتحاد شوروی، روسیۀ جدید به میان آمد.

مقامات مسکو روز سه شنبه گذشته به فعالان پیشنهاد کردند که آنها می‌توانند در یک باغ در شمال غرب مسکو گردهم آیند. آنها گفتند چون کار بازسازی سرک‌های وسط شهر ادامه دارد نگرانی ازدحام ترافیک دیده می‌شود.

در این حال رئیس جمهور ویلادیمیر پوتین که سقوط اتحاد شوروی را یکی از فاجعه بار ترین حوادث قرن بیستم عنوان کرده‌است، متهم شده که در دورۀ سوم ریاست جمهوری خود به ملت گرایی و استبداد بیشتر رو آورده تجلیل از بیست و پنجمین سالروز ناکام ساختن کودتای کمونیستان امسال اهمیت بیشتر کسب کرده‌است.

سازمان دهندگان این گردهمآیی می‌گویند که در۲۴ سال گذشته اجازۀ برگزاری این مناسبت را دریافته اند و کار بازسازی سرک‌ها در وسط شهر مسکو هم تکمیل شده‌است.

آنها که نیت داشتند روز دوشنبه آینده بیرق سه رنگ روسیه را در یکی از چوک‌های عمدۀ مسکو بلند کنند، می‌گویند که برای برافراشتن آن کدام مکان بدیل به آنها مشخص نشده‌است.

الیکسی وینیدیکتوف، مدیر مسئول رادیوی ایکو موسکوی در یک پیام‌اش در تویتر از سیرگی سوبیانین شاروال مسکو تقاضا کرد که از تصمیم خود منصرف شود.

ولی فعالان دیگر چون ساشا سوتنیک وبلاگ نویس گفت که آنها به تصمیم مقامات مسکو توجه نخواهند کرد و تلاش خواهند نمود تا طبق برنامه به گردهمآیی حاضرشوند. او تصمیم مقامات مسکو را نکوهش کرده گفت که این مقامات پس از مرور بیست و پنج سال یک پیروزی نصیب کودتاچیان ساختند.

باشندگان جوان مسکو چندان خاطرات از کودتای نافرجام سال ۱۹۹۱ در ذهن ندارند.

" من آنزمان طفل بودم. ولی این واقعه را به خاطر دارم. من می‌دانم که ساختمان پارلمان آن زمان بمباردمان شد. کودتای ضد اصلاحات. همه با فروپاشی اتحاد شوروی پایان یافت."

تلاش کودتای سال ۱۹۹۱ از سوی اعضای تندرو کمیتۀ دولتی حالات اضطراری صورت گرفت. این کمیته هشت عضو داشت که تلاش کردند با سرنگونی میخائیل گرباچوف از اصلاحات و سقوط اتحاد شوروی جلوگیری کنند. هفت عضو این کمیته دستگیر شد و یکی آنها خودکشی کرد.

XS
SM
MD
LG