لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

"افغانستان میان هند و پاکستان قرار گرفته است"


دیپلومات

روزنامه دیپلومات در شمارۀ تازه خود یک مطلب را تحت عنوان "افغانستان میان هند و پاکستان قرار گرفته است" در بارۀ روابط افغانستان، پاکستان و هند نشر کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد که افغانستان چون پس از فروپاشی اتحاد شوروی تنها ماند قربانی جنگ داخلی شد. کشورهای همجوار اطراف مختلف این جنگ را کمک می‌کردند تا اینکه پاکستان توانست که از طالبان در افغانستان حمایت کند و آنها مناطق وسیع کشور را زیر تصرف خود در آوردند.

روزنامه می‌نویسد که از سوی دیگر هند و پاکستان پس از استقلال خود درگیر خصومت و دشمنی با هم بوده و در صدد تقویت هر چه بیشتر امنیت خود می‌باشند. این هر دو کشور اتُمی تخنیک نظامی بدست آورده با کشورهای پُر قدرت جهان روابط ایجاد کرده‌اند.

دیپلومات می‌نویسد که هند پس از سقوط رژیم طالبان به مصرف دو میلیارد دالر پروژه‌های انکشافی در بخش‌های زراعت، صحت عامه آموزش وعرصه‌های دیگر در افغانستان به راه انداخته است. اما پاکستان این اندازه کمک با افغانستان نکرده‌است و چون خود به کمک چین و امریکا نیاز دارد از کمک دهلی نو با کابل چندان راضی نیست.

دیپلومات می‌افزاید که اسلام آباد یک افغانستان با ثبات و شگوفاه در صورتی می‌خواهد که زیر نفوذ پاکستان باشد و روابط محدود با هند داشته باشد.

روزنامۀ دیپلومات می‌نویسد که افغانستان آرزوی کمک‌های که از هند دریافت کرده از پاکستان ندارد ولی می‌خواهد که این کشور از حمایت طالبان، شبکۀ حقانی و دیگر گروه‌های دهشت افگن دست بردارد.

دیپلومات می‌نویسد که رئیس جمهوراشرف غنی بارها از پاکستان تقاضا کرده که جنگ نا اعلان شدۀ خود علیه افغانستان را متوقف سازد و پناه گاه‌های شبکۀ حقانی و طالبان در خاک خود را از میان بردارد.

روزنامه می‌نویسد که پالیسی ستراتیژیک که اسلام آباد آنرا به ارتباط افغانستان دنبال می‌کند پاکستان را در یک وضعیت دشواری قرار داده و روش دوگانه این کشور به نوشته مقاله برملا شده‌است. از یک سو به شبکۀ حقانی و طالبان پناهگاه امن می‌دهد و درعین زمان امیدوار ادامۀ همکاری واشنگتن است. ولی امریکا با متوقف ساختن کمک نظامی سه صد میلیون دالر خود به پاکستان خشم و نا رضایتی خود را از این روش ابراز داشته‌است.

نیویارک تایمز

در این میان نیویارک تایمز در بارۀ صنعت و اقتصاد کلال‌ها در افغانستان یک مطلب نشر کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد تعداد افغانانی که برای میله به رودخانه استالف در شمال کابل می‌رفتند اکنون به علت ناگواری وضعیت امنیتی کاهش یافته‌است.

در حالیکه مردم بسیاری وظایف خود را از دست داده‌اند کسانیکه به استالف می‌روند مانند سابق از کلال‌های محل ظرف نمی‌خرند.

نیویارک تایمز می‌نویسد که کلال‌های استالف اکنون ظرف‌های خود را به شکل دوره گرد عرضه می‌کنند. خارجیانی که سابق با جیب‌های پُر به میلۀ استالف می‌رفتند اکنون تعداد آنها نیز اندک شده‌است.

نیویارک تایمز از موسسه‌های هم یاد آوری می‌کند که با کلال‌های استالف کمک می‌کردند ولی کوچیده‌اند و اکنون دفاتر آنها در منطقه مسدود شده‌است.

XS
SM
MD
LG