لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

امرخیل: استفاده از بمب افگن‌های بی‌۵۲ سبب تقویت مخالفین می‌شود


آگاهان نظامی افغان می‌گویند که استفاده از طیاره‌های بمب افگن نوع بی‌۵۲ به وضعیت امنیتی فعلی در افغانستان موثر نه بلکه سبب تقویت مخالفان مسلح دولت خواهد شد.

پس از اعلام استفاده مجدد از طیارات نوع بی‌۵۲ از سوی قوای هوایی ایالات متحده امریکا در افغانستان، آگاهان نظامی افغان به این باوراند که در حال حاضر نیاز به استفاده از این طیاره‌ها در این کشور نیست.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان روز شنبه به رادیو آزادی گفت، مراکز طالبان مسلح و یا سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان تا حدی نیست که برای از بین بردن آن به حملات طیارات بمب افگن بی۵۲ نیاز باشد.

عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی
عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی

وی گفت:

"درگیری در حال حاضر چیریکی بوده و استفاده چنین طیاره‌ ستراتیژیک برای دو تا پنج نفر بی‌معنی است، اما اگر برای تضعیف مورال مخالفان مسلح باشد بحث جای دیگری است اما این طیاره‌ها چون برای اهداف بزرگ طرح شده‌است در وضعیت کنونی نتیجه نمی‌دهد."

آقای امرخیل می‌گوید که استفاده از همچو طیاره‌ها که تنها برای از بین بردن اهداف بزرگ طرح شده از افراد ملکی قربانی می‌گیرد که این کار سبب نا رضایتی مردم از حکومت می‌شود.

اخیراً جنرال دیوید گولدفین رئیس ارکان قوای هوایی امریکا گفته است که طیاره‌های بمب افگن نوع بی‌۵۲ را بار دیگر وارد حملات هوایی در جنگ افغانستان می‌کنند.

طیاره‌های بمب افگن بی‌۵۲ پیش از این در حملات قوای نظامی ائتلاف به رهبری امریکا در سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی نفش مهمی را بازی کرده‌است.

بی ۵۲ یکی از قوی‌ترین طیاره‌های نوع بوینگ جنگی امریکا می‌باشد که توانایی حمل سی و دو هزار کیلوگرام بمب را تا فاصله چهارده هزار کیلومتر در یک پرواز دارد.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، اگر طیاره‌های بی‌۵۲ به هدف سرکوب مخالفان مسلح در افغانستان بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد، درقسمت تعیین هدف بگفته وی همآهنگی لازم باید صورت گیرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"اگر طیاره‌های بی‌۵۲ هم باشد مانند سایر قوای هوایی هدف آن در هماهنگی با ما تعیین شده و عملیات انجام خواهد شد."

وزارت دفاع افغانستان در مورد زمان استفاده از این طیاره‌ها چیزی نمی‌گوید، اما تأکید می ورزد که هدف این طیاره‌ها از بین بردن مراکز مخالفان مسلح دولت در مناطق دور دست و در کوه‌ها خواهد بود.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG