لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

علت‌های جنگ در کندز؟


واشنگتن پُست

واشنگتن پُست در مقالۀ در مورد افغانستان علت‌های جنگ در کندز را تحلیل کرده‌است.

درین مقاله از قول تحلیلگران آمده که کندز می‌تواند از چندین لحاظ برای طالبان اهمیت داشته باشد، نزدیکی با سرحد و راه داشتن با کشورهای آسیای مرکزی، فراوانی کشت‌های گندم و برنج و کلیدی بودنش در شمال افغانستان به دور از مرکز اصلی طالبان در جنوب این کشور.

در ادامه این مقاله می‌خوانیم که با توجه به انتقاد مردم از اختلافات روان میان رهبران حکومت، حملات تازه طالبان برای حکومت افغانستان بی‌ثبات کننده پنداشته می‌شود.

درین مقاله واشنگتن پُست آمده است که فرماندهان جهادی پیشین که نیروهای زیادی در کندز و شمالشرق تحت کنترول‌شان است، از عمده‌ترین منتقدان حکومت هستند.

با وصف این همه، روزنامه می‌گوید، چارلس کلیفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان به خبرنگاران گفته است که کندز هرگز سقوط نخواهد کرد و آنان در کنار نیروهای افغانستان ایستاده هستند.

واشنگتن پُست با نگاه بر وضعیت امنیتی در هلمند هم نوشته است که طیاره‌های جنگی ایالات متحده امریکا و نیروهای خاص این کشور هم در جریان درگیری‌های اخیر به هلمند فرستاده شده‌اند.

روزنامه از قول مقام‌های نظامی امریکا نوشته است که صد تن از سربازان اضافی برای کمک با نیروهای امنیتی افغانستان و حفظ شهر لشکرگاه به هلمند اعزام شده‌اند.

گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین هم در شمارۀ تازۀ خود به اعزام نیروهای امریکایی به هلمند با هدف کمک در جلوگیری از افتادن مناطق به دست طالبان نوشته است.

اما این روزنامه از قول جنرال چارلس کلیفلند سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان نوشته است که نیروهای تقویتی امریکایی سرگرم یک مأموریت موقتی برای آموزش پولیس افغانستان اند، اما او به خاطر آن چه دلایل امنیتی خوانده از ارایۀ معلومات در مورد این که این نیروها تا چه زمانی در هلمند باقی خواهند ماند، خودداری کرده‌است.

در ادامه این مقاله آمده که جنرال کلیفلند شمار دقیق سربازان امریکایی را هم مشخص نساخت و صرفاً گفت در حدود صد نفر.

اما، گاردین نوشته است منابع در هلمند فکر می‌کنند که حدود ۱۳۰ سرباز امریکایی به میدان هوایی، جایی که در آن مستقر خواهند بود، رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG