لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

فعالان: اختلافات رهبران تصویر زشت افغانستان را به جهان داده‎است


گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان می‎گوید، اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی علاوه بر ایجاد مشکلات داخلی برای جهان نیز تصویر زشت این کشور را داده‎است.

این گروه تنش‎های رهبران حکومت وحدت ملی را فراهم کننده بحران سیاسی، نظامی و اقتصادی در افغانستان می‎داند.

اعضای این نهاد گفتند، بحث تقسیم قدرت روی کنفرانس بروکسل نیز تأثیر گذار است.

این اعضا روز پنج‎شنبه در یک نشست خبری در کابل همچنان گفتند، برخی مقامات در حکومت وحدت ملی هنوز هم متعهد به ارزش‎های دیموکراتیک، قانون اساسی و باور‎های ملی نبوده و این مسئله علاوه بر افغان‎ها برای جهان نیز تصویر بد از این کشور داده‎است.

روفی: نگرانی‎های مردم زیاد شده‎است و بدبختانه امروز یا فردا جنگسالاران چنین فکر می‎کنند که نظام، نظام شخصی آن‎ها است.
روفی: نگرانی‎های مردم زیاد شده‎است و بدبختانه امروز یا فردا جنگسالاران چنین فکر می‎کنند که نظام، نظام شخصی آن‎ها است.

خلیل رؤفی عضو این گروه گفت، اگر وضعیت چنین ادامه یابد کنفرانس بروکسل دست آوردی برای افغانستان نخواهد داشت.

وی گفت:

"نگرانی‎های مردم زیاد شده‎است و بدبختانه امروز یا فردا جنگسالاران چنین فکر می‎کنند که نظام، نظام شخصی آن‎ها است ما از دولت می‎خواهیم که یک کنفرانس مهم در پیشرو است که در آن‎جا گزارش‎های تحریری آن‎ها نتیجه نمی‎دهد جهان هم حالا فهمیده‎است که در این‎جا رهبران به دیموکراسی باور ندارند."

گروه کاری مشترک جامعه مدنی می‎گوید، در چنین یک حالت باید رهبران حکومت بجای پافشاری روی خواست‎های شان در مورد کارکردهای دو سال گذشتۀشان بحث نمایند.

در چنین یک حالت باید رهبران حکومت بجای پافشاری روی خواست‎های شان در مورد کارکردهای دو ساله گذشته شان بحث نمایند.
در چنین یک حالت باید رهبران حکومت بجای پافشاری روی خواست‎های شان در مورد کارکردهای دو ساله گذشته شان بحث نمایند.

عزیز رفیعی رئیس این گروه می‌گوید، با در نظر داشت وضعیت کنونی رهبران حکومت باید با پیشنهادات مهم و جدی به کنفرانس بروکسل بروند تا از آن دستاورد بهتر داشته باشند.

کنفرانس بروکسل در ماه اکتوبر سال روان میلادی در بلجیم در حالی برگزار می‎شود که اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی تا هنوز برطرف نگردیده‎است.

دو هفته قبل عبدالله‎ عبدالله گفت که هر اقدام حکومت باید بر اساس تفاهم‌نامه سیاسی صورت گیرد.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که در مسایل ملی و بین‌المللی، نظر هر دو رهبر یکی بوده و مشکلات به میان آمده بسیار زود حل می‎گردد و اختلافات را طبیعی دانسته می‌افزاید که آنقدر جدی هم نیست که در برابر حکومتداری سد واقع شود.

مینه پال: در نظام‎های دیموکراتیک اختلافات یک مسئله طبیعی است.
مینه پال: در نظام‎های دیموکراتیک اختلافات یک مسئله طبیعی است.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد می‌گوید:

"در نظام‎های دیموکراتیک اختلافات یک مسئله طبیعی است، این اختلافات آنقدر عمیق هم نیست که جلو حکومتداری و اصلاحات را بگیرد، در مسایل ملی و بین‎المللی نظر هر دو رهبر یکی است در موارد جزئی اختلافاتی وجود دارد که آن‎هم بسیار زود حل می‎گردد."

ریاست اجرائیه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که رهبران حکومت وحدت ملی روز پنج‎شنبه برای دومین بار باهم ملاقات می‎کنند و انتظار می‎رود که بتوانند راه حل مناسبی برای اختلافات‌شان دریابند.

اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی در داخل کشور نیز نگرانی‎های را بمیان آورده اما وزارت خارجه امریکا گفته‎است که ایالات متحده این اختلافات را جدی نمی‎داند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG