لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

ارگ: حمله بر پوهنتون امریکایی از آن‌سوی دیورند طرح شده‌است


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، حمله بر پوهنتون امریکایی‎ها در کابل از آنسوی خط دیورند طرح ریزی و مدیریت شده‎است.

در نتیجه حمله بالای پوهنتون امریکایی‎ افغانستان در کابل ۱۳ تن کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی گردیده‎اند.

حکومت افغانستان از پاکستان میخواهد تا علیه تروریستانی‎که طرح حمله بالا ی پوهنتون آمریکایی- افغانستان را برنامه ریزی نموده اند، اقدام جدی نماید.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور غنی امروز در جلسه فوق العاده شورای امنیت ملی در این مورد با جنرال راحیل شریف لوی درستیز نظامی پاکستان صحبت کرده‎است.

مرتظوی: بررسی اسناد و یافته‎های موثق ریاست عمومی امنیت ملی نشان می‎دهد که حمله از آن‎طرف خط دیورند سازماندهی و مدریت شده‎است.
مرتظوی: بررسی اسناد و یافته‎های موثق ریاست عمومی امنیت ملی نشان می‎دهد که حمله از آن‎طرف خط دیورند سازماندهی و مدریت شده‎است.

وی گفت:

"بررسی اسناد و یافته‎های موثق ریاست عمومی امنیت ملی نشان می‎دهد که حمله از آن‎طرف خط دیورند سازماندهی و مدریت شده‎است بررسی بیشتر رویداد و شواهد بدست آمده هنوز هم جریان دارد."

آقای مرتضوی گفت، جنرال شریف به آقای غنی گفته‎است که پس از بررسی این موضوع در مورد چگونگی اقدمات شان به مقامات افغان معلومات می‎دهند.

مرتظوی می‌گوید که رئیس جمهور غنی هدایت داده است تا این پوهنتون دوباره باز سازی شده و همچنان برای پرسونل طبی گفته‎است که بخاطر معالجه مجروحین از هیچ نوع تلاش دریغ نکنند.

شب گذشته در نزدیکی پوهنتون امریکایی‎ها در کابل اول یک موتر بم انفجار کرده و بعد از آن دو حمله کننده داخل این پوهنتون شده‎است.

به اساس معلومات ریاست جمهوری در این حمله ۱۳ تن کشته شده‌اند.
به اساس معلومات ریاست جمهوری در این حمله ۱۳ تن کشته شده‌اند.

به اساس معلومات ریاست جمهوری در این حمله ۱۳ تن به شمول ۷ محصل، یک معلم، دو نگهبان و سه نیروی امنیتی کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی شده که در میان زخمی ها ۹ پولیس و بقیه محصلان و کارمندان پوهنتون شامل هستند.

اشرف غنی، عبدالله‎عبدالله و حکومت امریکا این رویداد را محکوم کرده‎اند.

سفارت امریکا در کابل گفته‎است که بخاطر بررسی این رویداد آماده‎است تا با حکومت افغانستان همکاری کند.

حدود دو هفته قبل ۲ استاد این پوهنتون از سوی افراد نامعلوم از کابل ربوده شدند که تا هنوز هم سرنوشت آن‎ها معلوم نیست.

در همین حال سید خالد سادات استاد پوهنتون و یکتن از کارشناسان امور این حمله را کار کسانی می‎داند که می‎خواهند افغانستان در آینده با کمبود کادرها روبرو شود.

وی افزود:

" دشمنان افغانستان می‎خواهند در آینده این کشور با کمبود کادرها مخصوصا در بخش رهبری سیاسی مواجه گردد به باور من اولین هدف این حمله هم چنین است."

آقای سادات همچنان گفت، حمله کننده ها می خواستند تا با این عمل شان پروسه تحصیل را در افغانستان مختل سازد.

تا کنون مسئولیت حمله بر پوهنتون امریکایی در کابل را هیچ گروهی برعهده نگرفته‎است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG