لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

از روز همبستگی اقوام پشتون و بلوچ در سرپل تجلیل به عمل آمد


محفل تجلیل از روز همبستگی اقوام پشتون‌ و بلوچ در ولایت سرپل
محفل تجلیل از روز همبستگی اقوام پشتون‌ و بلوچ در ولایت سرپل

از روز همبستگی اقوام پشتون‌ و بلوچ در ولایت سرپل در حالی تجلیل بعمل آمد که شماری از سخنرانان این محفل عامل اصلی بی‌ثباتی در کشور را زد و بند‌های سیاسی، حزبی و تعصبات قومی می‌دانند.

به گفته آنان برخی از حلقات استخباراتی منطقه و جهان بخاطر رسیدن به اهداف‌شان می‌خواهند تا با دامن زدن تعصبات قومی بین افغان‌ها، این کشور را نا امن سازند.

غلام صدیق کمالی رئیس اتحادیه بلوچ‌ها در شمال گفت، هدف از برگزاری این محفل تجدید پیمان و الگو برای سایر اقوام ساکن در کشور می‌باشد.

وی گفت:

"تجلیل از این روز الگویی است برای سایر اقوام ساکن در کشور که وحدت بکنند و همدیگر پذیری داشته باشند. ما اگر وحدت داشته باشیم بقا داریم ور نه نیست و نابود می‌شویم."

محمد ظاهر وحدت والی سرپل
محمد ظاهر وحدت والی سرپل

​محمد ظاهر وحدت والی سرپل نیز در این محفل صحبت کرد و وحدت بین اقوام را یگانه راه رسیدن به صلح و آبادی کشور دانسته چنین گفت:

"۴۰سال است که دشمنان دین و وطن ما از پراکنده‌گی و اختلافات ما مردم افغانستان استفاده نموده و ما را بدبخت کرده‌اند. بیائید هنوز هم وقت است تا وحدت داشته باشیم و یک مشت شده به دهن دشمنان خود بکوبیم و از صفر شروع کنیم تا از این بدبختی‌ها رهایی یابیم."

نهم سنبله مصادف به روز همبستگی اقوام بلوچ و پشتون می‌باشد. از این روز از سال ۱۳۲۸ بدین‌سو همه ساله در شماری از ولایات افغانستان تجلیل می‌شود.

در ولایت سرپل نیز از این روز با اشتراک برخی از مقامات محلی، اعضای شورای ولایتی، بزرگان قوم بلوچ، پشتون، تاجک، ازبک، هزاره و سایر اقوام ساکن در این ولایت تجلیل گردید.

سخنرانان روی وحدت اقوام تأکید کرده، گفتند که این روز تنها از مردم بلوچ و پشتون نیست بلکه مربوط به تمام اقوام ساکن در افغانستان است.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG