لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

سنگ تهداب پروژه تولید برق آفتابی و بادی در هرات گذاشته شد


سنگ تهداب نخستین پروژه تولید دومیگاوات برق بادی و آفتابی به هزینه پنج میلیون دالر از کمک‌های کشور جاپان در شهرک صنعتی هرات گذاشته شد.

مسئولان وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند، کار این پروژه در هشت ماه آینده تکمیل خواهد شد.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت، با ختم کار این پروژه ۱۵۰۰ خانواده که شامل دست کم ده هزار نفر می‌شوند و چندین فابریکه تولیدی در شهرک صنعتی از انرژی برق مستفید خواهند شد.

این پروژه قرار است دو میگاوات برق تولید کند و از طریق شبکه بیست کیلوولت هرات این برق توزیع شود.

با بهره برداری این پروژه حدود صد تجارتخانه و فابریکه کوچک و متوسط می‌توانند از انرژی آن استفاده کنند و برای سی الی چهل نفر شغل ایجاد خواهد شد.

ولایت هرات در غرب افغانستان دارای انرژی فراوان آفتابی و بادی است. هرات با داشتن باد‌های یکصد و بیست روز در فصل تابستان شهرت دارد.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید، این ولایت ظرفیت آنرا دارد تا با استفاده از انرژی بادی و آفتابی، برق مورد نیاز مردم را تولید کند.

محمد آصف رحیمی والی هرات
محمد آصف رحیمی والی هرات

وی گفت:
"ولایت هرات فرصت و آمادگی‌های کافی را برای همچو پروژه‌های مفید دارد چون انرژی باد و انرژی آفتاب در ولایت هرات به صورت وافر موجود است و امیدوار هستیم که در این زمینه پیشترفت‌های خوبی راداشته باشیم."

این پروژه برای شهرک صنعتی هرات از اهمیت ویژه برخوردار است. شهرک صنعتی هرات حدود سه صد فابریکه تولیدی دارد که از برق وارداتی کشور ایران استفاده می‌کند.

در سال‌های اخیر فابریکه داران شهرک صنعتی همواره از کمبود برق در فابریکات ‌شان شکایت کرده‌اند، اما انتظار می‌رود تا با ختم کار این پروژه مشکلات برق صنعتگران از این ناحیه برطرف شود.

در حال حاضر مردم هرات از برق وارداتی کشورهای ایران و ترکمنستان استفاده می‌کنند، برقی که در فصل‌های تابستان و زمستان با مشکلات همراه می‌شود و همواره سر و صداهای مردم این ولایت را به دنبال دارد.

حالا مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان ابراز امیدواری می‌کنند که با تولیدات برق داخلی بتوانند مشکلات انرژی برق در این ولایت سرحدی را برطرف سازند.

سنگ تهداب پروژه برق بادی و آفتابی در هرات زمانی گذاشته می‌شود که قبل از آن کار پروژه بند سلما در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات پایان یافت.

با آنکه بند سلما بیشتر یک بند آبی است اما این بند توانایی تولید ۴۲ میگاوات برق را نیز دارد.

با این وجود مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند، در نظر دارند تا چهارده میگاوات برق از از طریق انرژی بادی در ولسوالی زنده جان هرات تولید کنند.

به گفته مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان این پروژه به داوطلبی گذاشته شده و قراراست قرارداد آن با شرکت‌های که علاقمند به اجرای آن هستند، امضا شود.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG