لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

تبصرۀ ایکانامیک تایمز در مورد سفر احتمالی اشرف غنی به هند


ایکانامیک تایمز

روزنامه ایکانامیک تایمز چاپ هند در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد دعوت رئیس جمهور افغانستان از سوی نریندرا مودی صدراعظم هند، به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد:

هند احتمال دارد که در ماه آینده از محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان میزبانی کند.

هدف از دعوت رئیس جمهور افغانستان از سوی نریندرا مودی صدراعظم هند، بررسی افزایش و توسعه کمک‌های هند در عرصه دفاعی و امنیتی به افغانستان می‌باشد.

این در حالیست که روابط بین پاکستان رقیب منطقه یی هند و افغانستان به سرعت روبه وخامت است.

روزنامه ایکانامیک می‌نویسد، تصور بر این است که حکومت مودی در جریان این سفر امکان دارد کمک‌های امنیتی و دفاعی خود با افغانستان را در جنگ با طالبان توسعه دهد.

روزنامه ایکانامیک تایمز می‌نویسد، افغانستان پیش از این فهرست سلاح و تجهیزات مورد نیاز نیروهای امنیتی افغان را به جانب هند ارائه کرده‌است.

روزنامه ایکانامیک تایمز به نقل از منابع هندی می‌نویسد که می‌گویند، هند در حال حاضر به کابل اطمینان داده است که قسمتی اعظم از فهرست سلاح و تجهیزات مورد نیاز قوای امنیتی افغان را آماده ساخته است.

این منابع همچنان به روزنامه ایکانامیک تایمز گفتند که اطمینان از افزایش کمک تجهیزات نظامیان ثقیل هند در یک مجلس مقامات بلند رتبه این کشور به اشتراک مشاور امنیت ملی هند وعده داده شده‌است.

روزنامه می‌نویسد، دید و بازدید مقامات بلند رتبه هند و افغانستان از ماه دسمبر سال گذشته به اینسو به طور ناگهانی افزایش یافته است.

دیدار نریندرا مودی در ماه دسمبر از افغانستان و به دنبال آن سفر وی برای گشایش بند آب سلما در هرات در ماه جون، ملاقات صدراعظم هند با رئیس جمهور افغانستان در تهران در ارتباط به موافقتنامه سه جانبه بین هند، افغانستان و ایران دربارۀ انکشاف بندر چابهار نشان دهنده روابط نزدیک بین دو کشور می‌باشد.

دیلی کالر

نشریه سیاسی دیلی کالر چاپ امریکا یک مقاله را تحت عنوان" امریکا تخصیص مالی به یک شفانه در افغانستان را پرداخته که در آن راه خروج اضطراری به طور نادرست نشانی شده‌است" به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد:

مالیه دهنده‌گان امریکایی برای ساخت این شفاخانه که راه خروج آن غلط نشان داده شده ۱۴ میلیون و ۶ صد هزار دالر پرداخته اند.

نشریه دیلی کالر از قول سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان نقل کرده که می‌گوید، سقف این شفاخانه همچنان سوراخ داشته، آب لیک می‌کند و سیستم آب رسانی آن بدون واتر پمپ می‌باشد.

بر اساس گزارش جدید دفتر سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان، تحقیق کننده‌گان زمانی که از این شفاخانه در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا دیدن کردند، گفتند که کیفیت ساخت این شفاخانه تا حدی پایین است که نمی‌توان گفت، افغان‌ها از این شفاخانه کار گرفته می‌توانند.

به نوشتۀ نشریه دیلی کالر، ساخت این شفاخانه پنج سال را در برگرفته است.

XS
SM
MD
LG