لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

شمار تلفات حملات خونین در نزدیک وزارت دفاع به ۳۰ تن رسید


رئیس جمهور غنی به ارگان‌های امنیتی افغانستان دستور داده تا مسئولین دو حمله دیروز در کابل را شناسایی کنند و به عدالت بکشانند.

در دو انفجار مرگبار دیروز در نزدیکی وزارت دفاع ملی، ۳۰ تن به شمول چندین مقام ارشد امنیتی افغان کشته شدند.

وزارت دفاع تائید می‌کند که معاون لوای حمایه این وزارت در رویداد دیروز زخمی شد و سپس در شفاخانه جان داد.

دوشنبه روز مرگباری برای مقام‌های ارشد امنیتی در کابل بود.

در این روز بیشترین تلفات را نیرو‌ها و مقام‌های امنیتی افغان متحمل شدند.

بر اساس گزارش‌ها، جنرال عبدالرزاق پنجشیری معاون لوای حمایه وزارت دفاع، زمان احمدزی معاون قوماندانی محافظان خاص رئیس جمهور، مولانا محمد صادق مدیر شهری ریاست عمومی امنیت ملی، سید زمان حسینی آمر حوزه دوم امنیتی پولیس و احمد سالنگی معاون این حوزه در میان قربانیان رویداد شامل اند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: جنرال رزاق نخست زخمی شده بود و با انتقال به شفاخانه جان داد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی در مورد گفت:

" متأسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما شهید و زخمی شدند که در بین‌شان جنرال عبدالرزاق هم زخمی شد. متأسفانه با بردن به شفاخانه چهارصد بستر، جان شیرین خود را از دست داد و شهید شد."

حکومت افغانستان در نشست شام دیروز اعضای کابینه، حملات دیروز در کابل را شدیداً نکوهش کرد.

در این جلسه تحت ریاست رئیس جمهور اشرف غنی، به وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی وظیفه سپرده شد تا مسئولین رویداد‌های کابل را شناسایی کنند و به پنجه قانون بسپارند.

با آنکه ارقام تلفات از دو انفجار در کابل ۳۰ کشته و ۹۱ زخمی اعلان شده، وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان مشغول جمع آوری آمار دقیق تلفات استند.

انتظار می‌رود مقام‌ها و سخنگویان دو وزارت امروز "سه شنبه" در یک نشست خبری، جزئیات تلفات و یافته‌های بیشتر‌شان را از دو حمله در کابل با رسانه‌ها شریک سازند.

طالبان مسلح مسئولیت هر دو انفجار مرگبار در کابل را به عهده گرفته اند.

حمله نخست ساعت ۳:۳۰ دقیقه رخ داد و به دنبال آن انتحار کننده دومی که لباس نظامی به تن داشت، مردم و مقام‌ها را به کمک خواست.

هنگامی که ازدحام خیلی زیاد شد، فرد دومی مواد بسته به بدنش را منفجر ساخت و بیشترین تلفات در حمله دوم وارد شد.

در کنار حکومت افغانستان، ماموریت حمایت قاطع ناتو دو حمله در کابل را شدیداً نکوهش کرده‌است.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در یک بیانیه گفته است: این حمله طالبان نشان می‌دهد که شورشیان به اهانت به زندگی افغان‌ها و کسانیکه همه روزه به دفاع از مردم افغانستان تعهد دارند، ادامه می‌دهند.

به گفته جنرال نیکولسن، قوماندانی حمایت قاطع به همکاری خود در تلاش‌های دولت افغانستان برای آوردن صلح و ثبات در این کشور ادامه خواهد داد.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG