لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

اولین قطار انتقال کالا‌های ‌تجارتی چین به حیرتان رسید


برای اولین بار یک قطار انتقال کالا‌های چین با طی نمودن سه هزار کیلومتر از طریق قزاقستان و ازبکستان وارد خاک افغانستان شد.

این محمولۀ کالاهای تجارتی به تاریخ ۲۵ اگست از چین به سوی افغانستان حرکت کرد و امروز چهارشنبه به بندر تجارتی حیرتان رسید.

این قطار ۶۸ واگون کالا‌های تجارتی را از چین به افغانستان انتقال داده و قرار است در جریان همین ماه دوباره ۴۵ کانتینر اموال تجارتی را از افغانستان به چین ببرد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که افزایش روابط تجارتی افغانستان با چین سبب رشد اقتصادی کشور می‌شود.

قوقندی گفت، انتقال کالا های تجارتی به وسیلۀ خط آهن به مراتب ارزان‌تر از انتقال کالاهای تجارتی به وسیله کشتی و طیاره‌است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان

وی گفت:

"من مطمئن استم که انتقال کالا های تجارتی به وسیلۀ قطار آهن به مراتب ارزان‌تر از انتقال کالا‌ها از راه‌های دیگر است. این مسئله تأثیر مثبت به پائین آمدن قیمت کالا‌ها در بازار‌های افغانستان می‌گذارد."

در مراسم افتتاح رسیدن اولین قطار ریل کالا‌های چین به افغانستان، سفیر چین چینک شینک نیز اشتراک داشت.

سفیر چین گفت که گسترش روابط اقتصادی میان هر دو کشور در کوتاه مدت به نفع افغانستان و در درازمدت به نفع چین خواهد بود.

وی گفت که چین در تلاش تأمین امنیت در افغانستان است و بهبود وضع امنیتی نه تنها میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان را افزایش می‌دهد بلکه چین می‌‎تواند از طریق افغانستان با سایر کشور‌های منطقه روابط تجارتی تأمین کند.

سفیر چین خواستار روابط دوامدار تجارتی افغانستان با کشور ‌اش شد و گفت که آنان سعی دارند تا میزان صادرات کالا‌های تجارتی افغانستان به چین نیز افزایش یابد.

سفیر چین در مورد تجارت میان هر دو کشور گفت:

"این یک پروژۀ بسیار با اهمیت است و سبب گسترش روابط اقتصادی و تجارتی میان چین و افغانستان می‌شود و هر دو طرف از آن مفاد به دست می‌آورند. به عنوان یک همسایه چین در تلاش است تا ثبات اقتصادی در افغانستان تأمین شود."

سفیر چین در کابل می‌گوید که چین به تنهایی نمی‎تواند خود را به عنوان یک اقتصاد برتر منطقه تبارز دهد و از همین سبب در تلاش رشد اقتصاد منطقوی است و کوشش می‌کند روابط تجارتی خود را با همسایه‌هایش گسترش دهد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG