لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

نکات مهم برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کانگو!


وزارت صحت عامه افغانستان از مردم می‌خواهد تا اقدامات ویژه را بخاطر محافظت جان‌شان از بیماری ویروسی مهلک کانگو در نظر گیرند.

مقامات این وزارت می‌گویند، از آغاز سال روان تا کنون ۶۶ واقعۀ بیماری کانگو را ثبت کرده و ۱۲ تن از افراد مبتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

احمد جان نعیم معین پالیسی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مرض کانگو یک بیماری ویروسی است و از یک انسان به انسان دیگر از طریق تماس نزدیک، ترشحات و سایر مایعات بدن فرد مصاب انتقال می‌یابد.

آقای نعیم از مردم خواست تا در هنگام قربانی کردن احتیاط لازم را در نظر گیرند.

احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامۀ افغانستان
احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامۀ افغانستان

وی گفت:

"کسانیکه قربانی می‌کنند آن‌ها باید لباس‌های بپوشند که رنگ آن روشن باشد یعنی یک کنه است در وجود حیوانات با گزیدن همان فرد باعث انتقال مرض می‌شود و نزدیک شدن با پوست حیوانات خطر ابتلا شدن به این بیماری را مساعد می‌سازد."

آقای نعیم گفت، این بیماری بیشتر در ولایات هرات و بادغیس دیده شده‌است.

به گفته مقامات وزارت صحت عامه، تا اکنون هیچ واکسینی برای بیماری کانگو به دسترس قرار نگرفته است.

داکتر احمد جان نعیم می‌گوید که مردم هنگام دست زدن به حیوانات و پشم آن باید از دست کش و دیگر لباس‌های وقایوی استفاده کنند.

از سوی هم داکتر زلمی نورزی رئیس شفاخانه انتانی کابل می‌گوید، از آغاز سال روان تا کنون ۲۷ بیمار کانگو به این شفاخانه مراجعه کرده که سه تن‌شان جان باخته اند.

نمونه کانگو که باعث تب خونریزی دهنده می‌گردد.
نمونه کانگو که باعث تب خونریزی دهنده می‌گردد.

داکتر نورزی گفت، اگر علایم چون تب شدید، سر دردی، درد عضلات و دلبدی نزد کدام شخص دیده شود باید به زودترین فرصت به نزدیکترین مرکز صحی مراجعه نماید.

وی گفت:

"دوره تشخیص آن فرق می‎کند، اما علایم آن تب شدید، جان دردی، شخ شدن عضلات، ترس از نور، خونریزی که می‌تواند سیستم معافیتی بدن را مورد حمله قرار دهد و باعث امراض خون دهنده می‌شود مثال خون بینی."

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، بیشتر کسانی در معرض خطر این بیماری قرار دارند که با حیوانات سر و کار دارند مانند قصابان، داکتران حیوانی، کسانیکه در زراعت و مالداری کار می‌کنند و اعضای خانواده و مراقبت کننده‌گان شخص مصاب به مرض کانگو.

مقامات وزارت صحت عامه می‌گویند، کانگو یک مرض جدی و مهلک است، اما با اتخاذ تدابیر مناسب می‌توان خطر مبتلا شدن به آن را کاهش داد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG