لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۴۵

اعتراضات در پیوند به نمایش برخی از مهاجرین افغان «در قفس» در شیراز


نمایش عده‌ای از مهاجران غیر قانونی افغان در "قفس" در شیراز ایران
نمایش عده‌ای از مهاجران غیر قانونی افغان در "قفس" در شیراز ایران

نمایش عده‌ای از مهاجران غیر قانونی افغان در نمایشگاهی از دستآوردهای پولیس انضباطی ایران با عنوان «مکشوفات ماموریت‌های پولیس انضباطی شیراز» اعتراض چند شخصیت سیاسی و اجتماعی و کاربران فضای مجازی ایرانی و افغان را به دنبال داشت.

مقامات وزارت داخلۀ ایران تا هنوز به این اقدام عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

نمایش اتباع افغان در قفس خشم بسیاری از کاربران ایرانی و افغان فضای مجازی را برانگیخته است.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشته است که «شرمنده انسانیت شدم، شرمنده مردم افغانستان.»

همچنان مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه‌نگار افغان، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «یعنی آدمی چقدر می‌تواند حقیر شود! ببینید دوستان ایرانی من، شما اگر به خارج از جغرافیای‌تان سفر کنید خواهید دید که ارزش آدمی آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید.»

علی جمالی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت، نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که «شرم بر ما كه ديديم و سكوت كرديم. با عاملان اين هتک حرمت برادران افغانم سخنی ندارم كه بويی از انسانيت ندارند. ما چرا سكوت می‌كنيم؟! چرا اعتراض نمی‌كنيم.»

این اقدام در کانال‌های تلگرامی نیز بازتاب زیادی داشته و برخی از کاربران فضای مجازی از این اقدام با عنوان «در قفس کردن» افغان‌های بازداشت‌شده یاد کرده‌اند.

در همین حال وب‌سایت انصاف ‌نیوز در ایران نیز گزارشی از واکنش برخی از چهره‌های فرهنگی افغان به این اقدام نیروی انتظامی را منتشر کرده‌است.

به گفته این وب‌سایت، محمدرضا خوشک، نماینده هرات در پارلمان افغانستان، نیز در واکنش به این اتفاق نوشته است: «می گويند در شهرى كه سعدى گفته، تو كز محنت ديگران بى‌غمى، نشايد كه نامت نهند آدمى، مردمانش انسان‌ها را داعش‌وار در قفس به نمايش می‌گذارند.»

مهدی جعفری، وبلاگ‌نویس «افغانستان سرزمین من»، نیز خطاب به مقامات دولت افغانستان نوشته است که «دولتمردان شرم‌تان باد! شما هایی که دعوای جایگاه و قدرت دارید باید از شنیدن این خبر بمیرید.»

شبکه اطلاع‌ رسانی افغان از وب‌سایت‌های افغان‌های مقیم ایران نیز ضمن انتشار تصویر این اقدام پولیس ایران از آن با عنوان «نمایشگاه افغانستانی‌های در قفس در ایران» نام برده‌است.

مقامات وزارت داخلۀ ایران هنوز به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده‌اند. اما عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر داخلۀ ایران، پیش از این از دستگیری ماهانه «صد تا ۱۵۰ هزار» تبعه «غیرمجاز» افغان و انتقال آنان به افغانستان خبر داده بود.

دولت ایران در سال‌های گذشته مقرراتی را برای بازگشت اتباع افغان به کشورشان از جمله «طرزالعمل تسریع در روند بازگشت اتباع افغان» تصویب کرده که محدودیت‌هایی را برای اتباع افغان که اجازه اقامت در ایران را ندارند به دنبال دارد.

در بخش‌هایی از ایران از جمله فارس، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد نیز اقامت افغان‌ها ممنوع اعلام شده‌است.

تصویب این طرزالعمل‌ها و قوانین موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده‌ و در سال‌های گذشته اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است.

نیروهای انضباطی ایران روز سه‌شنبه، ۱۶ سنبله نمایشگاهی را از «مکشوفات ماموریت‌های نیروهای انضباطی شیراز در ۴۸ ساعت گذشته» برگزار کرد که بخشی از کالاهای ضبط شده توسط این نیرو از جمله مواد مخدر، مشروبات الکلی و فلم‌های «غیرمجاز» را نشان می‌داد.

در همین نمایشگاه تعدادی از اتباع افغان نیز که به دلیل نداشتن اجازه اقامت در ایران دستگیر شده بودند، در حالی که چشمان‌شان با پارچه‌ای سفید پوشانده شده و حصاری فلزی دورشان کشیده بود، نیز به نمایش گذاشته شده بودند.

در همان روز ناصر کشاورز، معاون هماهنگ‌ کننده پولیس انضباطی ایالت فارس، اعلام کرده بود که طی یک عملیات دو روزه ۲۷۷ نفر از «اتباع بیگانه غیرمجاز» در این ایالت بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG