لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

از حادثه ۱۱ سپتامبر تا امسال ۳۱ هزار فرد ملکی افغان کشته شده‌است


از خزان سال ۲۰۰۱ تا ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان به تعداد ۳۱ هزار افراد ملکی کشته شده‎اند.

حکومت افغانستان، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان و کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نگرانی شان را از کشته و زخمی شدن افراد ملکی ابراز می‎دارند و می‎گویند که صدمه بیشتر را در جنگ مردم عام متحمل می‎شوند.

همکار ما جاوید حسن زاده در یک گزارش تحقیقی در مورد این‎که در جریان ۱۵ سال گذشته جنگ به چه تعداد کشته و زخمی بجا مانده‎است، معلومات جمع آوری نموده‎است.

جنگ آغاز شده در برابر تروریزم در افغانستان وارد شانزد همین سال اش شده که در آن بر علاوه قربانی شدن هزار‌ها تن از طرف‌های درگیر در هرسال به افراد ملکی نیز تلفات بی‌سابقه وارد شده‎است.

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ عملیات نظامی را علیه شبکه القاعده و طالبان براه انداخت که آهسته آهسته جنگ شعله ور گردید و دامن جنگ با کشته شدن هزاران افغان گسترده تر شده‎است.

حملات یازدهم سپتامبر
حملات یازدهم سپتامبر

جنگ در افغانستان در سال ۲۰۰۱ زمانی آغاز گردید که شبکه القاعده در ۱۱ سپتمر سال ۲۰۰۱میلادی بالای مرکز تجارت جهانی در نیویارک با استفاده از طیاره مسافربری حمله نمود که در اثر آن نزدیک به ۳۰۰۰ تن کشته شدند.

حکومت افغانستان می‎گوید که تا سال ۲۰۰۵ بیشتر افغان‌ها از اثر حملات هوایی جنگنده‌های امریکا کشته شدند ولی از سال ۲۰۰۵ تا حال عامل اصلی کشته شدن افغان‌ها، طالبان و مخالفین مسلح هستند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"تا سال ۲۰۰۵ اکثر حملات هوایی که از سوی نیرو‌های بین المللی در حمایت از نیرو‌های زمینی شان صورت می‎گرفت به نسبت عدم معلومات دقیق، متاسفانه تلفات افراد ملکی زیاد بود. ولی در این اواخر به خصوص در جریان دو سال حکومت وحدت ملی تلفات افراد ملکی از سوی نیرو‌های افغان و نیرو‌های خارجی به حداقل آن رسیده است. ولی متاسفانه هدف اصلی طالبان کشته و زخمی نمودن افراد ملکی می‎باشد."

از سوی دیگر، مخالفین مسلح و طالبان ادعا می‎کنند که تلفات افراد ملکی توسط نیروی‌های افغان و نیروی‎های خا رجی صورت می‎گیرد. ادعای که همیشه از سوی دولت افغانستان و نیرو‌های خارجی رد گردیده‎است.

مخالفین مسلح و طالبان ادعا می‎کنند که تلفات افراد ملکی توسط نیروی‌های افغان و نیروی‎های خا رجی صورت می‎گیرد.
مخالفین مسلح و طالبان ادعا می‎کنند که تلفات افراد ملکی توسط نیروی‌های افغان و نیروی‎های خا رجی صورت می‎گیرد.

نهاد‌های بین المللی در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان از ماه اکتوبر سال ۲۰۰۱ الی جولای ۲۰۱۶ تحقیقاتی را انجام داده و نتایج تحقیقات را به نشر سپرده‎اند.

پوهنتون براون در مورد تلفات افراد ملکی زیر نام " تاوان" در گزارش پروژه مربوطه شان نوشته‎اند که در جریان سال‌های ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۴ میلادی ۲۶۲۷۰ فرد ملکی و ۲۳۴۷۰ فرد نظامی افغان کشته شده‎اند.

ارقام ارایه شده از سوی پوهنتون براون در مورد تلفات افراد ملکی در ویکی پیدیا هم گفته شده که در جریان سال‌های ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۴ میلادی به ۲۶۰۰۰ افراد ملکی تلفات وارد شده‎است.

سرویس تحقیقاتی کانکریس و نهاد‌های دیگر تحقیقاتی نیز در گزارشات‌شان ارقام ذکر شده را یاد آوری نموده‎اند.

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یونما تعداد کشته شده‎های افغان را در بین سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶ میلادی به ۲۲۹۴۱ تن گزارش داده‎است.

تیدا ماچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان با ابراز نگرانی از وارد شدن تلفات ملکی در افغانستان می‎گوید که عاملین این جنایات مورد بازپرس قرار خواهند گرفت.

سازمان ملل تعداد کشته شده‎های افغان را در بین سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶ میلادی به ۲۲۹۴۱ تن گزارش داده‎است.
سازمان ملل تعداد کشته شده‎های افغان را در بین سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶ میلادی به ۲۲۹۴۱ تن گزارش داده‎است.

وی افزود:

"به طرف‌های درگیر هشدار می‎دهم که حساب و کتاب جنایات، جرایم و خشونت‎‌های به وقوع پیوسته به یقین که مورد بازپرس قرار خواهد گرفت، طرفین درگیر در افغانستان باید در قسمت کاهش تلفات ملکی توجه داشته باشند."

ارقام و معلومات ارایه شده از سوی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، پوهنتون براون، سرویس تحقیقات کانگریس و ویکی پیدیا در مورد تلفات ملکی در افغانستان نشان می‎دهد که در جریان سال‌های ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۶ میلادی تعداد تلفات ملکی در افغانستان به ۳۱۴۳۸ تن می‎رسد و تعداد زخمی‌ها ۴۰۹۹۲ تن نشان داده‎است.

دانیل بیل رئیس بخش کمک‌های خیریه سازمان ملل متحد در سفر اخیر‌اش به کابل از افزایش تلفات ملکی نسبت به هر زمانی دیگر ابراز نگرانی نموده‎است.

بیل: در آغاز سال ۲۰۱۶ یونما، رقم ۵۱۶۶ تلفات را ثبت نموده‎است، که از جمله آن ۱۶۰۱ تن کشته و ۳۵۶۵ تن مجروح شده‎است.
بیل: در آغاز سال ۲۰۱۶ یونما، رقم ۵۱۶۶ تلفات را ثبت نموده‎است، که از جمله آن ۱۶۰۱ تن کشته و ۳۵۶۵ تن مجروح شده‎است.

وی افزود:

"در آغاز سال ۲۰۱۶ یونما، رقم ۵۱۶۶ تلفات را ثبت نموده‎است، که از جمله آن ۱۶۰۱ تن کشته و ۳۵۶۵ تن مجروح شده‎است، که این رقم در نیمه سال بلند‌ ترین رقم تلفات را نشان می‎دهد."

گزارشی که در مورد تلفات افراد ملکی در جریان سال ۲۰۱۶ نشر شده نشان می‎دهد که رقم تلفات اطفال و زنان افزایش داشته‎است و این مسئله مایه شرم است و گفته می‎شود که این تلفات هر سال ۵ فیصد افزایش پیدا می‎کند.

در این گزارش مسئولیت تلفات ملکی را در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ به حساب فیصدی نشان داده شده‎است که طالبان و مخالفین مسلح مسئول شصت فیصد، دولت ۲۳ فیصد و متباقی به گروه‌های دیگر ارتباط می‎گیرد.

از سوی هم مدافعان حقوق بشری در افغانستان می‎گویند که طرفین درگیر همیشه مردم عام را هدف قرار می‎دهند و به همین سبب تلفات افراد ملکی روز به روز افزایش پیدا می‎نماید.

رفیع‎الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که از سال ۲۰۰۹ تا حال ۴۰۰۰۰ افغان کشته شده‎است که این یک فاجعه بشری است.

بیدار: ارقامی را که جمع آوری نموده ایم نشان دهنده تلفات ملکی به ۴۰۰۰۰ تن کشته می‎رسد.
بیدار: ارقامی را که جمع آوری نموده ایم نشان دهنده تلفات ملکی به ۴۰۰۰۰ تن کشته می‎رسد.

وی افزود:

"کمسیوین مستقل حقوق بشر از سال ۲۰۰۹ تا حال این ارقام را جمع آوری نموده است، ارقامی را که جمع آوری نموده ایم نشان دهنده تلفات ملکی به ۴۰۰۰۰ تن کشته می‎رسد، جای تاسف است که همیشه فیصدی تلفات ملکی افزایش را نشا ن می‎دهد و بسیار کم اتفاق افتیده که ارقام تلفات فیصدی پاینتر را نشان بدهد."

آقای بیدار می‎گوید در صورتی‎که طرفین جنگ در افغانستان اصول جنگ را مراعات نکنند و به کاهش تلفات افراد ملکی توجه نکنند

آینده افغانستان با خطر جدی مواجه بوده حقوق اتباع کشور مراعات نخواهد شد.

گرچه جنگ بر علیه تروریز از سوی جامعه جهانی در افغانستان آغاز گردید بعدا نیروی‌های افغان هم شامل جنگ گردیدند و از دو سال به این طرف نیرو‌های افغان این جنگ را مستقلانه پیش می‎برند اما روز به روز مخالفین مسلح قویتر و بیشتر می‎شوند.

XS
SM
MD
LG