لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

گاردین: جهان در ویرانی افغانستان دست داشت


روزنامه گاردین چاپ بریتانیا مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده‎است که "جهان در ویرانی افغانستان دست داشت، باید در بازسازی اش هم کمک کند."

به باور نویسنده مطلب، پس از سپری شدن پانزده سال از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر، افغانان هنوز هم برای بهبود بخشیدن وضعیت کشور شان دشواری‎ها را متحمل می‎شوند.

به نوشته روزنامه، جامعه بین المللی باید ناکامی خود را بپذیرد و از افغان‎ها پشتیبانی کند.

گاردین با اشاره به پشتیبانی غرب به شمول امریکا و بریتانیا از مجاهدین در مبارزه شان علیه تجاوز نظامیان شوروی سابق و آنچه درگیری‎های داخلی میان مجاهدین، ویرانی در افغانستان و رو گشتاندن غرب از افغانستان خوانده شده، نوشته‎است که به نظر می‎رسد که ما یکبار دیگر آن‎ها را فراموش می‎کنیم.

روزنامه می‎نویسد، بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا دو سال پیش پایان جنگ را در افغانستان اعلام کرد، اما به نوشته روزنامه، امسال مرگبارترین سال برای افغانستان خوانده شده‎است.

روزنامه می‎نویسد، با وجود تعهدات برای نجات افغانستان از طالبان، حالا نسبت به هر زمان دیگر در جریان پانزده سال طالبان کنترول مناطق زیادی را در دست دارند.

گاردین نوشته‎است، در اکثریت مناطق افغانستان امنیت وجود ندارد و افغانان هنوز هم فقیر و بیکار هستند.

به نوشته روزنامه، بیش از نیم کودکان افغان از آموزش محروم هستند، افغانستان هنوز هم مکان نا امن برای زنان است، افغانستان هنوز هم قربانی خشونت است و به نظر می‎رسد که این کشور یکبار دیگر در آستانه جنگ داخلی قرار دارد.

کرسچین ساینس مانیتور

روزنامه کرسچین ساینس مانیتور به پلنگ‎های برفی در افغانستان پرداخته‎است.

روزنامه می‎نویسد، تلاش‎ها برای نجات نسل این پلنگ‎ها در واخان موثر تمام شده و خطر در مورد ختم نسل پلنگ‎های برفی را از بین برده‎است.

در ادامه آمده‎است که این پلنگ‎ها در کوه‎های پوشیده از برف در ۱۲ کشور آسیای میانه و جنوبی پیدا می‎شوند.

به نوشته روزنامه، شکار زیاد این پلنگ‎های برفی سبب شد تا شمار آن‎ها تا حد زیاد کاهش یابد.

روزنامه می‎نویسد، که محافظان طبیعت که برای محافظت از نسل این پلنگ‎ها تلاش می‎ورزند، پیش بینی می‎کنند که در پارک ملی واخان بدخشان تا ۱۴۰ پلنگ برفی وجود دارند.

به نوشته روزنامه، این پارک ملی که یک میلیون هکتار مربع مساحت دارد، دو سال پیش اعلام شد.

در ادامه آمده‎است که مصرف حیوانات و محافظت از طبیعت در واخان از بودجه انکشافی سازمان ملل متحد پرداخته می‎شود.

XS
SM
MD
LG