لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

دیپلومات: تلاش‎های اشرف غنی برای جهانی ساختن افغانستان


دیپلومات

در حالیکه سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به هند ادامه دارد، نشریه دیپلومات تحت عنوان "تلاش‎های اشرف غنی برای جهانی ساختن افغانستان" می‎نویسد:

افغانستان که حیثیت دروازه ورودی را به کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی دارد، به عقیده شان سنو نویسنده این مقاله، زیر ترحم همسایه هایش زیسته‎است. اهمیت جغرافیایی افغانستان، این کشور را به میدان جنگ‎های نیابتی قدرت‎های بزرگ جهان تبدیل کرده‎است.

به نوشته دیپلومات، این خصوصیت افغانستان که محاط به خشکه و یک کشور عقب مانده می‎باشد، او را به هدف همسایه هایش تبدیل کرده‎است. راه قاچاق مواد مخدر و سنگ‎های قیمتی از افغانستان به اوزبکستان، ترکمنستان و پاکستان می‎رسد و بازار سیاه در مناطق سرحدی، فعالیت‎های جنایتکاران و گروه‎های افراطی را افزایش داده‎است.

نشریه دیپلومات می‎افزاید، از بین بردن ثبات حکومت مرکزی افغانستان، نام اصلی بازی همسایه‎های این کشور است که می‎خواهند منفعت برده و کابل را چنان به زانو در آورند که نتواند از قاچاق و بازار سیاه جلوگیری کند.

دیپلومات در ادامه این مقاله می‎نویسد، غنی رئیس جمهور افغانستان با در نظرداشت موقیعت مهم و استثنایی این کشور برنامه را آغاز کرده‎است تا همسایه‎های افغانستان را به مسیر درست رهنمایی کند. جهانی ساختن یا انترنشنالیزم به نکته اساسی ادارهء محمد اشرف غنی تبدیل شده‎است و حکومت وی به خاطر یافتن اتکای متقابل اقتصادی افغانستان و کشورهای همسایه اش، دریافت منابع منافع مشترک و ایجاد روابط متکی بر منافع اقتصادی تلاش می‎کند.

سانفرسیسکو کرونیکل

در یک گزارشی که تحت عنوان" هند و افغانستان خواستار ختم هر نوع حمایت از شورشیان شدند" در نشریه سانفراسیسکو کرونیکل نشر شده‎است، با اشاره سفر اخیر اشرف غنی به هند نوشته شده‎است:

هند و افغانستان روز چهارشنبه هفته جاری خواستار ختم تمویل، حمایت و ایجاد پناهگاه‎ها برای شورشیان به شمول آن‎هایی شدند که در هردو کشور خشونت‎ها را انجام می‎دهند.

گزارش سانفراسیسکو کرونیکل می‎افزاید، رئیس جمهور افغانستان و نریندرا مودی صدراعظم هند برخلاف گذشته در اظهارات شان از پاکستان نام نگرفتند. پاکستان همسایه این دو کشور به حمایت از طالبان در افغانستان و شورشیان در منطقه کشمیر تحت کنترول هند متهم است.

در یک اعلامیه مشترک هند و افغانستان آمده‎است که هند مساعدت یک ملیارد دالری را در بخش‎های تعلیم و تربیه، صحت، انرژی و زیربنا‎ها به افغانستان پیشنهاد کرده‎است و رهبران دو کشور یک قرار داد استراد مجرمین را نیز امضا کردند.

به نوشته نشریه سانفراسیسکو کرونیکل، غنی و مودی روی تعهدات در زمینه همکاری‎های امنیتی و دفاعی نیز تاکید نموده، اما از ارایه جزئیات در این مورد خودداری کرده‎اند.

به عقیده نویسنده مقاله نشریه دیپلومات محمد اشرف غنی این تلاش‎ها را به خاطر آن انجام می‎دهد که رقبای گذشته مجبور شوند تا به خاطر منافع اقتصادی مشی دوستانه ای را در برابر کابل اتخاذ کنند.

XS
SM
MD
LG