لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۷

تمجید وزارت تحصیلات افغانستان از اعطای ۱۰۰۰ بورسیه رایگان هند


وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام اعطای یک هزار بورسیه تحصیلی از سوی هند را برای بلند رفتن ظرفیت محصلین افغان موثر خوانده قردانی کرد.

این وزارت می‎گوید هند با اعطای این بورسیه‎ها برای تحکیم روابط دوستانه دو کشور تمام مصارف محصلین افغان را نیز در جریان تحصیل به عهده می‎گیرد.

محمد فیصل امین سخنگوی این وزارت روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این بورسیه‎ها اضافه از بورسیه هایست که سالانه به طور گروپی از سوی هند به افغانستان اعطا می‎گردد.

امین: این اضافه به بورسیه‎های گروپی ماست که خودش هم بنام بورسیه‎های گروپی است که برای تحکیم روابط تعداد آن افزایش داده‎شده است.
امین: این اضافه به بورسیه‎های گروپی ماست که خودش هم بنام بورسیه‎های گروپی است که برای تحکیم روابط تعداد آن افزایش داده‎شده است.

امین اعطای این بورسیه‎ها را جهت بلند بردن ظرفیت محصلین افغان موثرخوانده افزود:

"این بورسیه‎ها مربوط به بورسیه‎های گروپی ما می‎شود در رشته‎های مختلف علوم انسانی و علوم طبیعی است و در بهترین پوهنتون‎ها می‎باشد، این اضافه به بورسیه‎های گروپی ماست که خودش هم بنام بورسیه‎های گروپی است که برای تحکیم روابط تعداد آن افزایش داده‎شده، بناً وزارت تحصیلات عالی از تفویض بورسیه‎های که هندوستان برای افغانستان در نظر گرفته تمجید می‎کند."

آقای فیصل گفت روند اعطای بورسیه‎ها از سوی کشور هندوستان به محصلین افغان از پانزده سال به این طرف ادامه داشته و این رقم از پنجصد بورسیه در سال به یک هزاربورسیه افزایش یافته‎است.

سفارت هندوستان در کابل روز گذشته در یک اعلامیه گفت، برای تحکیم بیشتر روابط دوستانه با افغانستان به ادامه اعطای بورسیه‎های تحصیلی به افغان‎ها، دهلی نو هزار بورسیه برای سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی را در اختیار محصلین افغان قرارمی‎دهد.

در اعلامیه گفته‎شده که این بورسیه‎ها تحت برنامه خاص "اعطای بورسیه‎های تحصیلی" به سطح لیسانس، ماستری و دکترا می‎باشد.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی در چند سال گذشته در کنار هندوستان برخی کشورهای دیگر مانند، ترکیه، جاپان، چین و شماری از کشورهای دیگر نیز بورسیه‎های تحصیلی را به افغانستان داده‎است.

برخی از استادان پوهنتون کابل از روند توزیع این بورسیه‎ها برای مستحقین نگران‎اند و می‎گویند در سال‎های گذشته بیشتر افراد به ا ین بورسیه‎ها معرفی شده‎اند که اصلاً با لسان بلدیت نداشته‎اند.

حقمل: این بورسیه‎ها برای کسانی باید داده شود که شایستگی لازم را برای ادامه تحصیل در خارج از افغانستان را دارند.
حقمل: این بورسیه‎ها برای کسانی باید داده شود که شایستگی لازم را برای ادامه تحصیل در خارج از افغانستان را دارند.

حمیرا حقمل استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت این بورسیه‎ها برای محصلین بسیار موثر است اما در صورتی‎که به افراد شایسته توزیع گردد.

وی افزود:

"این بورسیه‎ها برای کسانی باید داده شود که شایستگی لازم را برای ادامه تحصیل در خارج از افغانستان را دارند، من مطمین هستم که آن‎ها با تمام توانمندی خود از این بورسیه‎ها استفاده می‎کند و به حیث کدرهای تربیه شده به افغاستان بر می‎گردند."

اما وزارت تحصیلات عالی می‎گوید بورسیه‎ها به اساس اخذ امتحان رقابت از محصلین توزیع شده و نماینده سفارت، مشرانو جرگه و ولسی جرگه نیز از پروسه نظارت می‎کنند.

حمیرا ایوبی عضو کمیسیون دینی و فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه می‎گوید از روند توزیع بورسیه‎ها نظارت دارند و تائید می‎کند که بورسیه‎های تحصیلی به اساس لیاقت و سهمیه‎های ولایات به محصلین توزیع می‎گردد.

وی افزود:

"بورس‎های گروپی معیار وجود دارد، به اثر فشارهای که پارلمان بالای وزارت تحصیلات عالی آورده توزیع بورسیه‎های شان بسیار واضح است. "

اما خانم ایوبی می‎گوید در بخش توزیع بورسیه‎های که به شکل آنلاین بین سفارت‎ها و مردم صورت گرفته و آنان از روند توزیع آن نظارت ندارند مشکلاتی وجود دارد.

اعطای یک هزار بورسیه تحصیلی از سوی سفارت هند در کابل برای محصلین افغان در حالی اعلام می‎گردد که مقامات آن کشور در جریان سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به هند تعهد کمک یک میلیارد دالر را نیز با افغانستان کرده‎است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG