لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

امریکا از درخواست افغانستان در مورد ترانزیت حمایت کرد


امریکا حمایت اش را از درخواست افغانستان برای شامل شدن هند در توافقنامه تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان ابراز کرده‎است.

در ادامه تلاش‎های حکومت افغانستان برای شمولیت هند در تواقفنامه تجارتی و ترانزیتی با پاکستان، واشنگتن از این تلاش‎های کابل حمایت کرده‎است.

روزنامه اندین اکسپرس به نقل از مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا نوشته که گفته است:

" ما از روابط مستحکم تجارتی در منطقه پشتیبانی می‎کنیم."

تونر: امریکا از گذشته گفته که این برای ایالات متحده در اولویت قرار دارد.
تونر: امریکا از گذشته گفته که این برای ایالات متحده در اولویت قرار دارد.

از وی همچنان نقل شده که افزوده‎است:

" امریکا از گذشته گفته که این برای ایالات متحده در اولویت قرار دارد و اولویت تمام کشورها در منطقه بایدباشد تا در تشریک مساعی و به شکل سازنده با هم کار کنند."

در همین حال شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امید واری کرد که تلاش‎های جاری منجر به شامل شدن هند درین توافقنامه شود.

آقای ابدالی گفت که افغانستان از سال‎ها به این سو تلاش کرده تا زمینه فراهم شود که این کشور نقش اش را در راستای وصل منطقه و کشورهای همسایه بار دیگر ایفا کند.

ابدالی: امیدواری ما این است که منطقه و همسایه‌های، افغانستان را درین تلاش‎ها کمک کنند.
ابدالی: امیدواری ما این است که منطقه و همسایه‌های، افغانستان را درین تلاش‎ها کمک کنند.

وی افزود:

" امیدواری ما این است که منطقه و همسایه‌های، افغانستان را درین تلاش‎ها کمک کنند به خصوص درین مورد که هند درموافقتنامه ترانزیتی که با پاکستان داریم شامل شود، تا پاکستان هم بتواند که از راه ترانزیت به آسیای میانه استفاده کند.

این مسئله را ما پیشکش کردیم و امیدواریم که مورد قبول پاکستان قرار بگیرد و هند شامل این توافقنامه شود."

رئیس جمهور اشرف غنی اخیرآ گفت که پاکستان برای حمل و نقل اموال تجارتی تاجران افغان از بندر واگه اجازه نداده بنابرین افغانستان نیز اجازه انتقال اموال تجارتی پاکستان را از طریق راه‎های ترانزیتی اش به کشورهای آسیای مرکزی را نخواهد داد.

سفیر افغانستان در هند حمایت امریکا را از خواست افغانستان برای شمولیت هند در توافقنامه تجارتی و ترانزیتی با پاکستان مهم خواند و از آن استقبال کرد.

سفیر کابل در دهلی افزود:

" این بسیارمهم است و ما از حکومت امریکا تشکر می‎کنیم که از این خواست افغانستان که به نفع تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان است حمایت خود را اعلان کرده‎است.

توافقنامه جدید تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ امضا شد.
توافقنامه جدید تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ امضا شد.

به نظر ما همه کشورها باید درین قسمت تلاش کنند که کشورها در منطقه وصل شوند تا بر مشکلات دیگر ما در منطقه داریم تاثیر مثبت بگذارد."

توافقنامه تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان نخست در سال ۱۹۶۵ امضا شده بود.

سپس موافقتنامه جدید در این بخش میان دو کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی امضا شد.

افغانستان برمبنای این توافقنامه می‎تواند که از بنادر واگه و کراچی پاکستان استفاده کند.
پیش از این وسایط باربری افغانستان تا پشاور اجازه رفت و آمد را داشتند و از آن جا تا بنادر کراچی و واگه اموال تجارتی این کشور به وسیله وسایط پاکستانی انتقال داده می‎شد.
به اساس توافقنامه تازه تجاراتی و ترانزیتی، افغانستان می‎تواند از طریق بنادر پاکستان اموال تجارتی خود را به هند صادر کند اما اجازه ورود اموال تجارتی از هند به افغانستان داده نشده‎است.

توافقنامه جدید تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ امضا شد.

XS
SM
MD
LG