لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

انور: کار روی مسوده قانون حمایت و حقوق اطفال جریان دارد


وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید که مسوده قانون حمایت و حقوق اطفال طرح شده و پس از جمع آوری نظریات در آینده نزدیک برای تصویب به شورای وزیران ارسال خواهد شد.

وزارت عدلیه افغانستان در حالی از مسوده قانون جدی برای حمایت و حقوق اطفال سخن می‌زند که همین اکنون برخی طفل افغان از کارهای شاقه، خشونت‌ها و نقض حقوق شان در این کشور رنج می‌برند.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیۀ افغانستان روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، کار هنوز هم روی مسودۀ این قانون جریان دارد و به گفته وی پس از توشیح، این قانون جامع حامی خوب اطفال در این کشور خواهد بود.

وی در مورد گفت:

"می‌خواهم اطمینان بدهم که این قانون با رعایت کنوانسیون حقوق طفل و سایر پروتوکول‌های اختیاری آن تهیه شده و از قوانین کشورهای اسلامی استفاده شده‌است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نزدیک به دو سال قبل در نشست لندن تعهد کرد که در طرح قانون حمایت و حقوق اطفال افغان اصلاحات به میان خواهد آمد.

براساس گزارش‌های کمیسیون حقوق بشر شماری از اطفال افغان در حالت ناگواری حقوق بشری به سر می‌برند، به دلیل فقر کارهای شاقه انجام می‌دهند، باخشونت‌ها و استفاده سوء روبرو اند و حتی در برخی موارد معلمین و خانواده‌های‌شان حقوق آنان را نقض می‌کنند.

با آنکه وزارت عدلیه افغانستان از موجودیت چهار قانون در بخش اطفال تا کنون خبر می‌دهد اما از تطبیق آن خبری نیست.

در این حال ژان لیبی مسئول برنامه حمایت از اطفال مرکز آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که هنوز هم مسوده این قانون نیاز به تغییرات دارد و تا چند هفته آینده نهایی خواهد شد.

وی افزود:

"قانون اطفال برای رعایت حقوق اطفال در افغانستان بسیار مهم است و من می‌دانم که این یک طرح است و در هفته‌های بعد بیشتر غنی خواهد شد."

آقای ژان از تلاش‌های حکومت افغانستان در این راستا حمایت کرده می‌گوید که این کشور در راستای حمایت و حقوق اطفال دست آورد‌های زیادی داشته است.

در عین حال شورای علمای افغانستان می‌گوید که دین اسلام حقوق زیادی را برای اطفال داده و باید برای تأمین حقوق آنان تلاش‌های جدی و همه جانبه صورت گیرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG