لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

سرنوشت گفتگو با حزب اسلامی چی می‌شود؟


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در کنار دیگر مسایل مهم بیشتر مطالب و تبصره‎های شان را به مسئله گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیاراختصاص داده‎اند.

ویسا​

روزنامه غیردولتی ویسا در صفحه نخست اش به نقل از مشرانو جرگه نوشته‎است که حکومت افغانستان باید توافقنامه صلح با حزب اسلامی را هرچه زود تر امضا کند.

ویسا می‎نویسد که هرگاه در این قسمت کدام موانع وجود داشته باشد باید با مردم شریک ساخته شود و برعلاوه آن توافقنامه صلح هر چه زود تر نهایی شده و هر دو طرف آن را امضا نمایند.

این روزنامه اظهارات فاروق وردگ وزیر پیشین وزارت معارف را نقل کرده که گفته‎است بیرون ساختن برخی از احزاب سیاسی از کنفرانس بن به این خاطر بود تا در افغانستان یک نظام با ثبات بمیان نیاید.

روز نامه ویسا در عنوان سرمقاله اش نوشته است، بیاید صلح را تا پایان بدرقه کنیم

در ادامه سرمقاله آمده است که هرگاه پروسه صلح با حزب اسلامی کامیاب شود، به باور نویسنده، این یک تجربه پخته برای صلح با دیگر طرف‎های درگیر در کشور خواهد بود.

چراغ

روزنامه چراغ می‎نویسد، در حالی که قبلا گفته میشد که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مخالف است اما در مطالب روزنامه چراغ به نقل از محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه گفته شده‎است که آقای عبدالله با موافقنامه صلح مخالف نیست و امضای موافقتنامه صلح بخاطر روزهای عید معطل قرار گرفت.

سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود می‎نویسد که هر چند بیشتر مجاهدین سابق به سوی حکمتیار انگشت انتقاد دراز می‎کنند، اما به باور نویسنده در این شکی نیست که حکمتیار بعضی تخطی‎های را انجام داده و مجاهدین که در حال حاضر در حکومت سهم دارند نیز اشتباهات مانند حکمتیار را تکرار کرده‎اند.

در ادامه سرمقاله یاد آوری شده‎است که با وجود این همه مشکلات یکجا شدن حکمتیار با حکومت بالای تقویت شدن حکومت تاثیر مثبت داشته و پروسه صلح را نیز شدت می‎بخشد.

ازسوی دیگر برخی روزنامه‎های چاپ کابل روی چگونگی حکومت وحدت ملی نیز مطالبی را نوشته‎اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت عنوان مقاله‎اش را نوشته است، روز اخیر مشروعیت.

درمقاله سرنوشت آمده‎است، برای این‎که افغانستان یک نظام قانونمند داشته باشد و مشکلات موجود حل گردد، نیاز است تا سیاست مداران حکومت و مردم مشترکا باهم کار کنند.

نویسنده روزنامه سفارش می‎کند که مسئولان حکومت باید بجای ادامه حاکمیت غیرقانونی شان، برای این کار کنند تا حکومت در یک چوکات قانونی قرارگرفته و مشروعیت پیدا کند.

XS
SM
MD
LG