لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۲

خامنه‌ای جنگ در سوریه و عراق را امر حیاتی برای بقای ایران می‌خواند


در این اواخر ایران بطور روبه افزایش و آشکار از مداخله در سوریه حرف می‎زند و اکنون استخدام غیر رسمی افراد برای اعزام به سوریه و جنگ در برابر سنی‎ها بطور علنی صورت می‎گیرد.

رهبر مذهبی ایران نیز جنگ در سوریه و عراق را یک امر حیاتی برای بقای جمهوری اسلامی خوانده‎است.

ایران با ترک موقف قبلی‌اش، اینک بطور روبه افزایش و آشکار از مداخلۀ این کشور در جنگ سوریه بدون تذویر حرف می‎زند و استخدام کننده‎گان غیر رسمی این کشور، بطور علنی افراد داوطلب را برای دفاع از جمهوری اسلامی و اعزام به سوریه در دفاع از رژیم متحد این کشور در برابر سنی‎ها فرا می‎خوانند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، ایران از آغاز مراحل نخست جنگ پنج ساله در سوریه برای حمایت از رژیم متحدش جنگجویان را به سوریه فرستاده‎است، در حمایت از رژیمی که با شورشیان سنی دست و پنجه نرم می‎کند که کشورهای عربی خلیج و قدرت‎های غرب از آن‎ها حمایت می‎کنند.

نظامیان ایرانی که در سوریه کشته شده‌اند
نظامیان ایرانی که در سوریه کشته شده‌اند

زمانی هم تهران این نیروها را مشاوران نظامی تعریف می‎کرد، ولی با کشته شدن حدود ۴۰۰ تن آن‎ها در میدان جنگ این مسئله تغییر کرد و گفته می‎شود که اکنون هزاران تن برای حفظ بقای بشارالاسد با شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی و سایر گروه‎ها می‎جنگند.

در ابتدا تعدادی زیاد ایرانی‎ها مخالف مداخله در جنگ بودند و با بشارالاسد دلسوزی اندک داشتند، اما اینک آن‎ها به این مأموریت دلگرمی نشان داده، به این عقیده‌اند که شورشیان موسوم به گروه دولت اسلامی یک تهدید برای بقای کشورشان است و بهتر آنست تا در خارج از سرحدات ایران جنگید.

یک داوطلب ایرانی به نام مجتبی در یک ایمیل به آژانس خبری رویترز نوشته‎است:

"نخستین خط مقدم امنیت ایران، سوریه و عراق است."

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران جنگ در سوریه و عراق را یک امر حیاتی برای بقای جمهوری اسلامی خوانده، گفته‎است:

"اگر ایرانی‎ها به آن‎جا نرفته و کشته نمی‎شدند، دشمن داخل کشورما می‎شد."

در حالیکه شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی هنوز هم بخش‎های زیادی از قلمرو سوریه و عراق را در تصرف خود دارند، اما در انجام حملات مانند آنچه که در کشور همسایه ترکیه انجام دادند، در ایران ناکام شده‎اند.

ایران جنگجویانش را در سوریه "مدافعان زیارتگاه(حرم)" می‎خواند که اشاره آن به مسجد سیده زینب نواسه حضرت محمد (ص) در حومه دمشق است.

ایران از طریق شبکه وسیع استخدام افراد بر علاوه ایرانی‎ها، شیعه‎های افغانستان، عراق، لبنان و پاکستان را نیز برای جنگ در سوریه در برابر اپوزیسیون گرد آوری نموده که این جنگ به شکل یک منازعۀ مذهبی در آمده‎است.

XS
SM
MD
LG