لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

نشریه HRW: هیچ یک از جنگسالاران جنگ به جوابگویی کشانده نشده‌است


بعضی از روزنامه‎ها و نشریه‎های غربی در شماره‎های اخیر خود در مورد امضای موافقت صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدالدین حکمتیار مطالبی را به نشر رسانده‎اند.

هیومن رایتس واچ

نشریه هیومن رایتس واچ در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان یک متهم به جنایات جنگی به وطن برگشت.

نشریه در بخشی از مطلب خود می‎نویسد حکمتیار یگانه کسی نیست که معافیت حاصل کرده‎است بلکه هیچ یک از جنگسالاران جنگ‎های داخلی دهه ۱۹۹۰ در افغانستان به جوابگویی کشانده نشده‎اند.

به نوشته نشریه این مسئله و خلع سلاح نکردن ملیشه‎های که به حقوق مردم تجاوز می‎کنند اصلاحات در افغانستان را به مشکل عمده رو به رو ساخته‎است، اصلاحاتی که افغانستان برای ایجاد موسسات دولتی موثر و تامین صلح دوامدار به آن نیاز دارد.

نشریه هیومن رایتس واچ می‎افزاید با دوام جنگ و کشتار روز افزون مردم ملکی یک موج بزرگ مهاجرت افغان‎ها به اروپا شروع شده‎است و این تاوانی می‎باشد که مردم افغانستان بخاطر راضی نگهداشتن جنگسالاران می‎پردازند.

لاس آنجلیس تایمز

روزنامه لاس آنجلیس تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغانستان یک گامی را برای صلح با یک جنگسالار سابق برداشت که در بخش آن می‎نویسد این موافقت راه را برای آزادی بعضی محبوسین حزب اسلامی، دور کردن نام رهبران حزب اسلامی از لست سیاه تروریزم در امریکا و ملل متحد باز می‎کند.

به نوشته لاس آنجلیس تایمر هرچند این موافقتنامه شاید خشونت‎ها را در افغانستان کم نکند، اما حکومت افغانستان آن را یک گام بسمت صلح بزرگتر با گروه‎های قدرتمند مانند طالبان می‎شمارد.

روزنامه به سخنان مشاور امنیت ملی افغانستان حنیف اتمر در جریان امضای این سند اشاره می‎کند که از طالبان هم خواست به پروسه صلح بپویندند و به آن‎ها تعهد نمود هرچیزی که برای حزب اسلامی موافقه شده‎است، حکومت حاضر است عین تعهدات را با طالبان نیز بجا آورد.

روزنامه می‎افزاید ایالات متحده که حکمتیار را در سال ۲۰۰۳ به اتهام همکاری با القاعده در لست تروریستان بین المللیجا داده بود از این لست خارج خواهد کرد بشرطی که حکمتیار تمام تعهدات خود در موافقنامه صلح را عملی کند.

لاس آنجلیس تایمز در این رابطه به اعلامیه سفارت امریکا در کابل اشاره می‎کند که نوشته است ایالات متحده از پروسه صلح افغانستان که توسط افغان‎ها رهبری می‎شود حمایت می‎کند بشرطی که این گروه‎ها از خشونت دست بکشند، روابط خودرا با گروه‎های تروریستی بین المللی قطع کنند و قانون اساسی افغانستان مخصوصا مواد آن را که از حقوق زنان و اقلیت‎ها حمایت می‎کنند بپذیرند.

XS
SM
MD
LG