لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۴۴

مسوده منع پرداخت پول نقد به ایران تصویب شد 


مسوده منع پرداخت پول نقد به ایران از سوی امریکا با ۲۵۴ رای موافق از طرف مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده تصویب شد.

برادلی بیرن یک عضو مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه گفت که ایران با استفاده از این پول گروه‌های افراطی را در عراق، پاکستان و افغانستان تقویت می‌کند.

وی گفت:

" امریکا با دادن پول به ایران به یک دولت پیشتاز حامی تروریزم در جهان کمک می‌کند. ایران پول و منابع خود را در زمینه حمایت از حزب الله، حماس و دیگر گروه‌های افراطی تروریستی در عراق، پاکستان و افغانستان مصرف می‌کند."

در همین حال دارین لاهود یک عضو دیگر جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت که امریکا نمی‌تواند که به یک کشور حامی تروریزم پول بپردازد.

وی افزود:

" امروز مجلس اقدامی را روی دست می‌گیرد تا این کار را به پایان برساند. لایحه ‌۵۳۹۱ بدون قید و شرط پرداخت هر نوع پول نقد را به ایران منع می‌کند. امریکا کشوری بوده نمی‌تواند که به یک کشور که تروریزم را تمویل می‌کند پول بدهد."

خبرگزاری اسوشیتد پرس نوشته است که اداره رئیس جمهور بارک اوباما تهدید به ویتو یا رد این مسوده را کرده و آن را تلاش نادرست برای پاسخ به یک مشکل خوانده‌است.

به اساس گزارش، ایالات متحده امریکا در هفتم ماه جنوری امسال چهارصد میلیون دالر را به یورو، مارک سویسی و دیگر اسعار به ایران پرداخت و این کشور در همان روز توافق کرد که زندانیان امریکایی را رها سازد.

بر بنیاد گزارش اسوشیتد پرس، هر چند دولت امریکا گفته بود که پرداخت این پول و آزادی زندانیان از هم جدا اند، اما سپس پذیرفت که ازین پولِ نقد به حیث قدرت نفوذ برای خروج امریکاییان از ایران استفاده شده‌است.

با آنکه مقام‌های ایرانی در مورد این اقدام مجلس نمایندگان امریکا عکس‌العمل نشان نداده‌است اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک گفت که امریکا در تطبیق توافق اتمی کوتاهی کرده‌است.

به گفته وی، هر نوع بی‌توجهی در راستای اجرای توافق اتمی به اعتبار امریکا در سطح جهان آسیب خواهد رساند.

XS
SM
MD
LG