لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

سرخط: مذاکرات صلح بین الافغانی موفقانه به پایان رسید


روزنامه‌های چاپ کابل در شماره‌های امروز شان در رابطه به توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی، نتایج و تأثیر آن مطالب و سرمقاله های شان را اختصاص داده‌اند.

ویسا

ویسا در سرمقاله شماره امروزی اش نگاشته است که توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به امضا رسید ولی هنوز هم لحظات آزمایش بلوغ سیاسی ما باقی مانده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که امضای توافقنامه یک اقدام نیک است و با استقبال مردم نیز مواجه شده‌است، ولی سرمقاله نویس آرزو نموده است تا طرفین توافق‌نامه به تعهدات شان پابند باشند.

سرمقاله نویس در ادامه نوشته است که سایر گروپ‌های مخالف مسلح هم به پروسه صلح بپیوندند و به صلح لبیک بگویند و به اساس یک میکانیزم مناسب گفتگوهای صلح را با حکومت افغانستان آغاز نمایند.

چراغ

روزنامه چراغ هم در مورد توافق‌نامه صلح مطلبی را چاپ نموده و گفته است که سازمان ملل متحد باید تعزیرات وضع شده بالای رهبر و اعضای حزب اسلامی را رفع نماید.

در مطلب به نقل از اعلامیه نشر شده ریاست جمهوری اشاره شده که توافقنامه صلح با حزب اسلامی به امضا رسید و درب صلح به روی سایر مخالفین مسلح نیز باز می‌باشد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد هم بیشترینه مطالب اش را به موافقتنامه صلح اختصاص داده‌است.

در این روزنامه در صفحه نخست آن با خطوط درشت نوشته شده‌است: "به اساس تلاش‌های رئیس جمهور غنی و آقای حکمتیار مذاکرات صلح بین الافغانی به نتیجه رسید."

در مطلب از قول محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده آمده‌ که گفته است: در حمایت از نظام، دفاع از کشور و خدمت به مردم از هیچ نوع قربانی دریغ نمی‌کنند و با نافذ شدن موافقتنامه صلح، گلبدین حکمتیار نیز به کابل خواهد آمد.

این روزنامه سرمقاله‌اش را همچنان به موضوع صلح اختصاص داده‌است و در آن از طالبان خواسته تا با پیروی از حزب اسلامی به پروسه صلح بپیوندند.

سرخط

روزنامه سرخط هم در یک مطلب اش نوشته است که مذاکرات صلح بین الافغانی موفقانه به پایان رسید.

در مطلب آمده‌است که در ملاقاتی که رئیس جمهور غنی با هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی داشت گفته است که این توافق‌نامه بر بنیاد منافع ملی استوار است و از آقای حکمتیار هم خواسته است به زودی به کابل بیاید.

در مطلب از قول رئیس جمهور غنی آمده‌است که حکومت افغانستان به صلح متعهد است و از هیچ نوع تلاش بخاطر آوردن صلح دریغ نمی‌کند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش نوشته است که تعامل حزب اسلامی در نظام با خواست‌های تمامیت خواهی آن چگونه خواهد بود؟

در سر مقاله آمده‌است در صورتیکه حزب اسلامی امتیاز نخواهد در ایتلاف‌های قومی شامل نشود و از طریق فعالیت‌ها و برنامه های مدنی و سیاسی به فعالیت هایش ادامه بدهد، شاید کارکرد گذشته این حزب از سوی مردم به باد فراموشی سپرده شود و این حزب به گونه منظم به فعالیت‌ هایش در آینده ادامه بدهد.

ایمل سنجیده

XS
SM
MD
LG