لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

USAID یکصد میلیون دالر را در اختیار حکومت افغاستان قرار داد


اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا در ادامه توافقنامه انکشافی افغانستان یکصد میلیون دالر را در اختیار این حکومت قرار داد.

این کمک پس از آن به افغانستان پرداخته می‎شود که این کشور از جمله چهل شاخص تعین شده، در سال روان میلادی پنج آن‎را تکمیل کرده‎است.

وزارت مالیه افغانستان روز دوشنبه با سپاسگزاری از این کمک گفت که این پول در بخش‎های انکشافی از بودجه حکومت به مصرف خواهد رسید.

به گفته مقام‎های این وزارت، حکومت تا کنون توانسته از جمله چهل شاخص در نزدیک به دو سال، پانزده آن را تکمیل و پول تعهد شده را از اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا دریافت کند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، توافق با صندوق بین المللی پول، مدیریت امور فضایی کشور، مبدل ساختن پرداخت های کمرگی به سیستم الکترونیکی، آوردن تعدیلات در سیستم‎های گمرکی و قراردادها، ارتقای ظرفیت و افزایش عواید داخلی از جمله موارد مهمی اند که تطبیق آن حکومت را مستحق دریافت پول‎های تعهد شده از سوی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده می‎سازد.

حکیمی: در برابر هر ریفورم یک مبلغ به حکومت پرداخت می‎شود.
حکیمی: در برابر هر ریفورم یک مبلغ به حکومت پرداخت می‎شود.

آقای حکیمی این برنامه را یک پروسه تشویقی خوانده افزود که با استفاده از این شیوه اصلاحات زیادی به میان خواهد آمد.

وی افزود:

"این یک پروگرام موفق است و چون یک جنبه تشویقی دارد حکومت افغانستان را در آوردن اصلاحات کمک می‎کند، در برابر هر ریفورم یک مبلغ به حکومت پرداخت می‎شود و با انعطاف پزیری می‎توانیم آن را از بودجه حکومت در پروژه‎های که به حکومت اولویت دارد به مصرف برسانیم."

پرداخت هشت صد میلیون دالر در بدل تکمیل نمودن چهل شاخص در چهار سال یعنی تا سال ۲۰۱۸ میلادی" تعهدی است که رئیس جمهور اوباما در نخستین سفر رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به امریکا با افغانستان کرده‎است.

به گفته وزارت مالیه افغانستان سال گذشته حکومت توانست موارد تعهد شده را تکمیل و مبلغ دوصد میلیون دالر را دریافت کند و تلاش‎ها برای تکمیل نمودن پنج شاخص دیگر تا اخیر سال روان میلادی جریان دارد.

رهبران حکومت تلاش‎ها برای آوردن اصلاحات و رسیدن به خود کفایی را تشدید بخشیده‎اند و به گفته آنان اخیراً با جمع آوری عواید زیاد، حکومت توانست تاحدی قناعت جامعه جهانی را در راستای رسیدن افغانستان به خود کفایی حاصل کنند.

در این حال اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا می‎گوید که پس از یک بررسی، آنان دریافتند که اصلاحات قابل توجه در بخش گمرکات و دیگر بخش‎های مالی حکومت به میان آمده‎است.

در عین حال ویلیم هامینک نماینده این اداره برای افغانستان و پاکستان می‎گوید، توافقنامه‎های امضا شده با صندوق بین المللی پول در تامین ثبات اقتصادی افغانستان، کمک خواهد کرد.

هامینگ: پس از یک بررسی USAID حکومت افغانستان را مبنی بر دست آوردهایش برای دریافت یکصد میلیون دالر واجد شرایط خواند.
هامینگ: پس از یک بررسی USAID حکومت افغانستان را مبنی بر دست آوردهایش برای دریافت یکصد میلیون دالر واجد شرایط خواند.

وی افزود:

"پس از یک بررسی USAID و وزارت مالیه، حکومت افغانستان را مبنی بر دست آوردهایش برای دریافت یکصد میلیون دالر واجد شرایط خواند که از اصلاحات وارد شده از قبل انکشافات زیادی را آورده که امور اقتصادی افغان‎ها را تقویت می‎بخشد."

این کمک همزمان با آماده‎گی‎های حکومت برای اشتراک در نشست بروکسل که قرار است در پنجم ماه آینده میلادی برگزار شود صورت می‎گیرد.

در این حال کارشناسان اقتصادی با استقبال از دست آوردهای اخیر حکومت می‎گویند که تبدیل نمون سیستم گمرکات به سیستم الکترونیکی از یک سو جلو فساد را می‎گیرد و از طرف دیگر در امور تجاری سهولت ایجاد می‎کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG