لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

غالب: کار روی سه پروژه تولید انرژی برق آغاز می‌شود


وزارت انرژی و آب افغانستان می‎گوید، شرکت‎های خصوصی به زودی کار روی پروژه‎های تولید انرژی برق را، آغاز می‎کنند.

حکومت افغانستان به خاطر تقویت سکتور خصوصی، مهار کردن آب، امنیت انرژی و بهبود مدیریت بندها، قراردادهای عمده را با شرکت‎های خصوصی عقد کرده‎است.

معین این وزارت می‎گوید، تفاهم روی آغاز کار حد اقل سه پروژه بزرگ تولید برق با شرکت‎های خصوصی داخلی صورت گرفته و قرارداد‎های آن به زودی امضا خواهند شد.

امان‌الله غالب گفت، با راه اندازی این پروژه‎ها شغل برای مردم ایجاد گردیده و اتکای دولت به برق وارداتی کاهش می‎یابد.

غالب: تا حال سه پروژه ما با سکتور خصوصی به امضا رسیده‌است.
غالب: تا حال سه پروژه ما با سکتور خصوصی به امضا رسیده‌است.

وی افزود:

"تا حال سه پروژۀ ما با سکتور خصوصی به امضا رسیده‌است. ۵۰ میگاه وات مزارشریف که "غضنفر گروپ" به همکاری بانک جهانی بالای آن سرمایه‌گذاری می‎کند، بند کجکی است که کمپنی ۷۷ ترکی سرمایه‌گذاری می‎کند و پروژه سروبی با ۱۸۰ میگا وات برق است."

به گفته معین وزارت انرژی و آب، در این پروژه‎های بزرگ حکومت هم سهم دارد.

معین وزارت انرژی و آب افغانستان در ادامه صحبت خود گفت، حکومت در نظر دارد که قرارداد پروژه‎های بزرگ تولید انرژی را به شرکت‎های خصوصی داخلی واگذار کند تا سرمایه‌گذاران افغان برای سرمایه‌گذاری در کشور خود شان تشویق شوند.

به گفته غالب، سرمایه‌گذاران پروژه‎های بزرگ انرژی را حکومت افغانستان و بانک جهانی حمایت می‎کند.

غالب: ما می‌خواهیم سکتور خصوصی افغانی بیشتر روی تولید انرژی کار کند.
غالب: ما می‌خواهیم سکتور خصوصی افغانی بیشتر روی تولید انرژی کار کند.

وی افزود:

"ما می‌خواهیم سکتور خصوصی افغانی بیشتر روی تولید انرژی کار کند. ما به عوض این‎که از کشورهای همسایه انرژی برق بخریم از کمپنی‎های خصوص خود می‎خریم که هم به اشتغال افزایی، رشد اقتصادی و امنیت برق کمک می‎کند. به این ترتیب، مدیرت ما بالای آب افزایش یافته، بهتر می‎شود. "

امان‌الله غالب معین انرژی وزارت انرژی و آب در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، بررسی روی دو پروژۀ بند برق "سورتاق" و "سانگی" به ظرفیت ۱۲۰۰ میگا وات تولید برق بالای دریای کنر نیز ادامه دارد که با تکمیل سروی آن قرارداد اعمار این بندها با شرکت‎های خصوصی امضا خواهند شد.

این در حالیست که شرکت خصوصی بنام "الکوزی گروپ" سرمایه‌گذاری به ارزش سه صد میلیون دالر را بر پروژه بند برق دوم سروبی وعده داده‎است.

یک منبع که از افشای نامش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت، قرار دارد اعمار بند برق پروژه ۲ سروبی با شرکت گروپ الکوزی عنقریب امضا می‎شود.

عثمانی: بند برق دوم سروبی ۱۸۰ میگا وات برق تولید می‎کند.
عثمانی: بند برق دوم سروبی ۱۸۰ میگا وات برق تولید می‎کند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب به افغانستان تایمز گفته‎است که بند برق دوم سروبی ۱۸۰ میگا وات برق تولید می‎کند و بیشتر انرژی تولیدی آن به مصرف شهریان کابل خواهد رسید.

افغانستان در حال حاضر نیازمندی انرژی برق خود را از کشورهای آسیای میانه مرفوع می‎کند.

کارشناسان امور اقتصادی افغان حکومت را انتقاد می‎کنند که بیشتر آب این کشور بدون این‎که از آن بهره برداری شود، به کشورهای همسایه می‎ریزند.

XS
SM
MD
LG