لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

آرام: طیارات جنگی تلفات مخالفین را در زون شمال افزایش داده‌است


مقامات قول اردوی «۲۰۹ شاهین» در زون شمال افغانستان می‌گویند که مجهز شدن قوت‌های هوای این قول اردو با طیاره‌های جنگی «ای-۲۹» و هلیکوپتر‌های «ام دی-۵۳۰» سبب افزایش مورال قوت‌های زمینی در جنگ با مخالفین مسلح شده‌است.

عبدالقهار آرام سخنگوی این قول اردو در صحبت با رادیو آزادی گفت که از این طیارات جنگی که تازه در اختیار‌شان قرار گرفته‌است، در جنگ‌های بغلان، کندز، سرپُل و فاریاب علیه مخالفین مسلح دولت استفاده شده‌است.

وی افزود عملیات نظامی توسط این طیارات جنگی و حمایه قوت‌های زمینی در جنگ علاوه بر اینکه سطح تلفات نیروهای امنیتی افغان را کاهش داده‌است، برعکس باعث بلند رفتن میزان تلفات در میان مخالفین مسلح شده‌است.

آرام گفت از طیاره‌های جنگی «ای-۲۹» و هلیکوپتر‌های «ام دی-۵۳۰» به منظور حمایه قوت‌های زمینی در ولایات مختلف زون شمال و شمال‌شرق استفاد می‌شود.

وی افزود:

"حمایه هوایی یکی از فکتور‌های اساسی مؤفقیت قوت‌های زمینی در جنگ با مخالفین مسلح دولت است، به همین منظور طیارات از سوی قوت‌های هوایی در اختیار قول اردو قرار گرفته و ما برای پیشبرد عملیات زمینی جهت حمایه از این طیارات استفاده می‌کنیم."

مقامات قول اردوی «۲۰۹ شاهین» می‌گویند که از طیارات جنگی موجود نزد قوت‌های هوایی شمال در نابود سازی لانه‌های تروریستان و بمباردمان مخفیگاه‌های طالبان استفاده می‌شود.

آرام: از طیارات جنگی «ای-۲۹» و هلیکوپتر‌های «ام دی-۵۳۰» عملاً در جنگ کندز کار گرفته می‌شود.
آرام: از طیارات جنگی «ای-۲۹» و هلیکوپتر‌های «ام دی-۵۳۰» عملاً در جنگ کندز کار گرفته می‌شود.

عبدالقهار آرام سخنگوی این قول اردو به رادیو آزادی گفت از طیارات جنگی «ای-۲۹» و هلیکوپتر‌های «ام دی-۵۳۰» عملاً در جنگ کندز به منظور نابود سازی طالبان مسلح کار گرفته می‌شود.

او گفت:

"فعلاً عملیات که در اطراف کندز و در داخل شهر کندز صورت می‌گیرد از این طیارات استفاده می‌شود، و تلفات سنگینی به دشمن وارد کرده‌است هر روز ۵ الی ده مخالف مسلح تلفات دارد."

حدود ۲۰ روز قبل چهار فروند هلیکوپتر‌ام «ام دی-۵۳۰» از سوی ایالات متحده امریکا به قوت‌های هوای قول اردوی «۲۰۹ شاهین» در زون شمال تسلیم داده‌ شد.

به گفتۀ جنرال عبدالوهاب وردک قومندان عمومی قوت‌های هوایی افغانستان، در ۲۲ ولایت کشور از این هلیکوپتر‌ها عملاً در جنگ استفاده می‌شود.

قبل از این به تاریخ ۲۰ جولای سال روان میلادی نیز ۴ فروند طیاره جنگی «ای- ۲۹» از سوی ایالات متحده امریکا به قوت‌های هوایی مستقر در زون شمال تسلیم داده شده بود که استفاده از آن در جنگ با مخالفین حدود ۲ هفته قبل آغاز شد.

پیش از این نبود اکمال قوت‌های هوایی از مهمترین ضعف وزارت دفاع افغانستان شمرده می‌شد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG