لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

نیویارک تایمز: اولین تلاش صلح در افغانستان به پای اکمال رسید


یک تعداد از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در مورد امضای موافقتنامه صلح بین رئیس جمهور افغانستان و رهبر حزب اسلامی که روز پنجشنبه صورت گرفت مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود گزارشی را در این باره نشر نموده و می‌نویسد، بعد از سقوط رژیم طالبان این اولین تلاش صلح در افغانستان می‌باشد که به پای اکمال رسیده‌است.

به نوشته روزنامه جامعه بین‌المللی از این موافقتنامه به این امید استقبال کرده است که راه را برای صلح با طالبان در آینده باز خواهد کرد.

روزنامه به این سخنان رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم امضای این موافقتنامه اشاره می‌کند که گفته است، پیمان صلح با حزب اسلامی حکمتیار باید برای طالبان هم رهنمود باشد و زمان آن رسیده که طالبان هم تصمیم بگیرند که می‌خواهند با مردم افغانستان صلح کنند و یا با دوام جنگ به منافع بیگانه ها کار کنند.

ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود می‌نویسد که موافقتنامه صلح با حکمتیار بیشتر یک سند سمبولیک می‌باشد زیرا حزب اسلامی حضور بزرگ در میدان جنگ ندارد اما می‌تواند راه را برای معاملات دیگر صلح در آینده باز کند.

به نوشته روزنامه، این موافقت به یک جنگ سالار و گروهش مصئونیت قضایی، پول، زمین و برگشت به صحنه سیاسی را ضمانت می‌کند و در برابر آن این حزب باید از خشونت دست بکشد و با تروریستان قطع رابطه کند.

روزنامه در بخش دیگر مطلب خود به این سخنان رئیس جمهور اشرف غنی اشاره می‌کند که گفت، در موافقتنامه صلح با حکمتیار یک سطری هم وجود ندارد که با قانون اساسی افغانستان مغایرت داشته باشد.

میل آن لاین

نشریه میل آن لاین در شماره اخیر خود می‌نویسد که این موافقتنامه زمینه را برای برگشت حکمتیار و حزب اسلامی وی به صحنه سیاسی افغانستان مساعد می‌سازد.

به نوشته روزنامه، با بدست آوردن مصئونیت قضایی حکمتیار می‌تواند خود را برای اداره بلند سیاسی نیز کاندید کند.

اما روزنامه می‌افزاید که سازمان‌های حقوق بشر در مورد امضای موافقتنامه با رهبر حزب اسلامی افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند و دیده بان حقوق بشر هیومن رایتس واچ هفته گذشته گفته بود که این عمل فرهنگ معافیت را در افغانستان گسترش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG