لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

مشرانو جرگه تاج محمد جاهد وزیر داخله افغانستان را استجواب کرد


مشرانو جرگه افغانستان وزیرداخله را بخاطر پاسخگوی به چگونگی گرفتن تدابیر امنیتی در شاهراه‎های ولایات شمالی و غربی کشور به اجلاس استجوابیه فرا خواند.

وزیر داخله افغانستان می‎گوید حفاظت از شاهراه‎ها میان ولایات از اولویت‎های آنان بوده و در حال حاضر در مناطق نا امن عملیات‎های نظامی علیه مخالفان مسلح ادامه دارد.

تاج محمد جاهد در این نشست از گرفتن تدابیر امنیتی در این شاهراه‎ها اطمینان داده گفت که راه اندازی عملیات‎ها برای مصئونیت این شاهراه‎ها آغازشده‎است.

جاهد: هنوز هم در برخی مناطق تهدیداتی وجود دارد.
جاهد: هنوز هم در برخی مناطق تهدیداتی وجود دارد.

وی افزود:

"هنوز هم در برخی مناطق تهدیداتی وجود دارد در بعضی مناطق به هدف مسدود ساختن شاهراه‎ها و گرفتن مناطق و ولسوالی‎ها تلاش می‎شود اما در برابر آن عملیات‎های ما جریان دارد ما اولویت‎های ما همین است تا تمام شاهراه‎ها را تامین امنیت کنیم و شاهراه‎ها بروی ترافیک باز باشد و فعلا هم شاهراه‎ها باز است."

وزیر داخله می‎گوید نیروهای امنیتی همه روزه بین ده تا بیست عملیات نظامی را بخاطر سرکوب مخالفان مسلح راه اندازی کرده و اجازه نمی‎دهند تا شاهراه‎ها مسدود گردد.

جاهد: حفاظت از شاهراه‎ها از اولویت‎های ماست.
جاهد: حفاظت از شاهراه‎ها از اولویت‎های ماست.

برخی از اعضای مشرانو جرگه می‎گویند که از مدت‎ها به این طرف شاهراه‎ها میان ولایات کندز، بغلان، کندز، تخار، تخار بدخشان، و برخی ولایات غربی مسدود شده و مردم را با مشکلات زیادی روبرو ساخته‎است.

آنان گفتند که به دلیل مسدود بودن شاهراه‎ها در بیشترموارد مواد خوراکه از یک منطقه به منطقه دیگر نرسیده و این مسئله بالای قیمت مواد خوراکه تاثیر منفی می‎گذارد.

اعضای مشرانو جرگه: مسدود شدن شاهراه‌ها و مردم را با مشکلات زیادی روبرو ساخته‎است.
اعضای مشرانو جرگه: مسدود شدن شاهراه‌ها و مردم را با مشکلات زیادی روبرو ساخته‎است.

کارشناسان افغان می‎گویند افغانستان یک کشور کوهستانی بوده و از این لحاظ برای پنهان شدن مخالفین جاهای مصئون در مناطق مختلف وجود دارد.

آنان می‎گویند بخاطر جلوگیری از مسدود شدن شاهراه‎ها توسط مخالفین نیاز است تا قوت‎های هوایی پولیس را همکاری کند.

فقیر محمد فقیر وزیر پیشین وزارت داخله و یکی از کارشناسان افغان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"کسانی‎که بر ضد ما در جاهای مختلف می‎جنگند و یا امنیت را اخلال می‎کنند در نتیجه عملیات‎ها بدست نمیاید، باید هلیکوپترها بالای شاهراه‎ها گزمه کند هلیکوپتر کنترول کرده می‎تواند اما قوت‎های زمینی و یا قطعات نمتواند که دزد را بگیرد."

مسدود ساختن شاهراه‎ها موضوع تازه نیست بلکه تا حال چندین بار اتفاق افتاده که مخالفان مسلح شاهراه‎های بزرگ میان ولایات را مسدود نمایند.

نیروهای امنیتی می‎گویند، مخالفان مسلح گاه‎گاهی برخی شاهراه‎ها را برای مدت کوتاه مسدود کرده‎اند اما به گفته آنان این شاهراه‎ها دوباره در نتیجه راه اندازی عملیات‎ها باز شده‎اند.

آقای فقیر می‎گوید، یکی از راه‎های دیگر باز کردن شاهراه‎ها اینست، تا پوسته‎های امنیتی به شکل دایمی در محلات مناسب افراز شده و از شاهراه‎ها نظارت دوام دار صورت گیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG