لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

عثمانی: پروژه تولید برق از گاز شبرغان در ۳ دور تکمیل می‌شود


قرارداد تولید برق از گاز طبیعی میان وزارت انرژی و آب و بیات گروپ در حضور رئیس جمهور افغانستان امضا شد.

وزیر انرژی و آب روز دو شنبه حین امضای این قرار داد گفت بیات گروپ بالای این پروژه مبلغ دوصد و پنجاه میلیون دالر را در سه مرحله سرمایه گذاری می‎کند.

کمپنی بیات پاور بالای این پروژه مبلغ ۲۵۰ میلیون دالر سرمایه گزاری می‎کند.
کمپنی بیات پاور بالای این پروژه مبلغ ۲۵۰ میلیون دالر سرمایه گزاری می‎کند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان در مراسمی‎که به همین مناسبت برگزار شده‎بود گفت که کمپنی بیات پاور پروژه تولید برق را با ظرفیت ۱۹۲ میگاوات را در سه مرحله تکمیل می‎کند.

به گفته عثمانی شورای عالی اقتصادی افغانستان در حال حاضر تنها مرحله اول پروژه را که تولید ۵۰ میگاوات برق می‎باشد را منظور کرده‎است.

عثمانی: شورای عالی اقتصادی دولت ۵۰ میگاه وات یا فاز اول را مورد تائید قرار داده‎است.
عثمانی: شورای عالی اقتصادی دولت ۵۰ میگاه وات یا فاز اول را مورد تائید قرار داده‎است.

وی افزود:

"شورای عالی اقتصادی دولت ۵۰ میگاه وات یا فاز اول را مورد تائید قرار داده‎است در ظرف سه ماه این‎ها باید تکنالوژی مورد استفاده برای تولید برق از گاز را معرفی کند که از مدرن ترین تکنالوژی دنیا باشد در همه ابعاد از جمله محیط زیستی. "

کمپنی بیات پاور بالای این پروژه مبلغ ۲۵۰ میلیون دالر سرمایه گزاری می‎کند، اما حکومت افغانستان برای فعلا تنها به تطبیق وعملی سازی مرحله اولموافقه نموده‎است.

کمپنی بیات پاور در حالی بالای پروژه تولید برق سرمایه گزاری می‎کند که پیش از این کمپنی ۷۷ ترکی بالای فاز دوم بند کجکی ۲۰۰ میلیون دالر و گروپ الکوزی بالای ساخت بند دوم سروبی سرمایه گزاری ۳۰۰ میلیون دالر را تعهد کرده‎است.

در عین حال کارشناسان بخش انرژی می‎گویند که هر چند کمپنی‎های داخلی از لحاظ ظرفیت مشکل دارند، اما این‎که آن‎ها برای سرمایه گزاری در بخش انرژی حاضر می‎شوند این گامی بسوی خود کفا شدن‎است.

اعظم: تنها مشکل این است که در قرارداد فساد صورت نگرفته باشد.
اعظم: تنها مشکل این است که در قرارداد فساد صورت نگرفته باشد.

داکترفاروق اعظم کارشناس بخش انرژی در مورد گفت:

"من فکر نمی‎کنم که در این کار مشکلات زیادی وجود داشته باشد تنها مشکل این است که در قرارداد فساد صورت نگرفته باشد، دیگر قرارداد با کمپنی‎های داخلی یک اقدام خوب‎است."

به گفته آقای اعظم هرگاه حکومت برای کمپنی‎های داخلی و خارجی در سکتور انرژی دیگر بخش‎ها زمینه‎های مناسب سرمایه گزاری را فراهم سازد، بعید نیست که بسیاری از کمپنی‎های مشهور جهان برای سرمایه گزاری در بخش‎های مختلف در افغانستان علاقه مندی نشان دهند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG