لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

سرخط: درامۀ سقوط شهرها


روزنامه‎های چاب امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‎های خود را به وضعیت امنیتی ولایت کندز و نشست بروکسل درباره افغانستان اختصاص داده‎اند.

روزنامه ویسا در مطلبی نوشته است که طالبان مسلح بار دیگر برخی مناطق ولایت کندز را در نتیجه یک توطئه تصرف کردند.

در مطلب آمده‎است که برخی حلقات در حکومت بخاطر بی ارزش نشان دادن توافقنامه صلح باحزب اسلامی عمدآ شماری از ساحات ولایت کندز را به مخالفان مسلح دولت واگذار کردند.

روزنامه سرنوشت در سرمقاله‎اش گفته‎است که نیروهای امنیتی افغان عملیات گسترده را در کندز آغاز کرده و مقامات امنیتی اطمینان داده‎اند که شهر کندز را دوباره مصئون خواهند ساخت.

نویسنده سرمقاله نوشته‎است که درگیری‎های شدید اخیر در کندز نشان داد که مقامات حکومتی معلومات نادرست به مردم ارائیه کرده و مخالفان مسلح دولت را در این ولایت سرکوب نکرده بودند.

به گفته نویسنده مسئولیت پیشبرد جنگ در کندز را هنوز نیز برخی افرادی بدست دارند که سال گذشته در سقوط شهر کندز دست داشتند.

سرمقاله نویس با اشاره به این چالش‎ها ابراز نگرانی کرده که ممکن باری دیگر طالبان مسلح شهر کندز را تصرف کنند.

روزنامه آرمان ملی گفته‎است که نخست باید شهر کندز و اطراف آن از حضور مخالفان مسلح دولت پاکسازی شود و سپس عملیات تصفیوی در ولسوالی‎های این ولایت راه اندازی گردد.

روزنامه سرخط مطلبی را زیر عنوان درامه سقوط شهرها نوشته و پرسیده‎است که بازیگران آن کی‎ها اند و چی وضعیتی ادامه دارد؟

درمطلب گفته شده‎است، طالبانی که از سوی پاکستان حمایت می‎شوند، به تنهایی توان تصرف شهر کندز را ندارند.

نویسنده در این مورد نوشته که حالا قدرت‎های دیگر نیز دست کمک به طالبان دراز کرده و آنان را تشویق و تمویل می‎کنند اما نویسنده مطلب از این قدرت‎ها نام نبرده‎است.

روزنامه چراغ در سرمقاله اش نوشته‎است که حادثه ولایت کندز زخم کاری بر پیکر نشست بروکسل.

سرمقاله نویس گفته‎است که طالبان مسلح همگام با سفر رئیس جمهور و برخی مقامات دیگر افغان به بروکسل حملات گسترده را بالای شهر کندز آغاز کردند.

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته است که جامعه جهانی باری دیگر حمایت اش را در نشست بروکسل از افغانستان اعلام خواهد کرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG