لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

تفاوت مذهبی و نژادی دیوار بزرگی بین عقد دو عشاق جوان شده‌است


تفاوت مذهبی و نژادی دیوار بزرگی بین عقد دو جوان که عاشق هم دیگر اند شده‎است.

این دو نوجوان از دو سال بدین‌سو باوجود سپری نمودن حبس بنابر تفاوت مذهبی و نژادی هنوز هم مؤفق نشده‎اند که تا باهم نکاح کنند.

بصیره دختر ۲۰ ساله از ولسوالی صیاد ولایت سرپل است.

این دختر از قوم هزاره بوده با یک جوان اوزبک در پوهنتون جوزجان باهم عاشق می‎شوند، اما بصیره بنا بر روابط نا مشروع با این جوان پس از آن که حمل می‎گیرد هر دو راهی زندان می‎شوند.

با وجود سپری نمودن حبس هنوز هم خانواده بصیره مانع ازدواج وی با این جوان که از وی یک دختر به دنیا آورده‎است می‎شوند.

بصیره می‎گوید:

"بیش از دو سال می‎شود تا حال بی‌سرنوشت در خانه امن بسر می‌برم. خانواده‌ام در محکمه برایم نامزد دروغین را به اسم عبدالبصیر معرفی کرده‎اند که تا حال هیچ ندیده‎ام و نمیشناسم و این امر سبب مانع ازدواج ما شده‎است."

اما وی بخاطر تفریق از نامزد دروغین‌اش تا هنوز بی‌سرنوشت در خانه امن بسر می‎برد و محکمه الی پیدا شدن نامزدش تفریق وی را به تعویق انداخته‎است.

سید حلیم دوست این دختر بنا بر تهدیداتی‎که متوجه وی شده‎است از دادن جزئیات به رادیو آزادی معذرت خواست، اما گفت که تا آخرین نفس بصیره را دوست دارد و با وی ازدواج خواهد کرد وی علاوه نمود هر باریکه به نهادهای عدلی و قضایی مراجعه نموده دست خالی و نا امید برگشته‎است که این وضعیت او را سخت متأثر ساخته‎است.

این دو نوجوان یک دختر به اسم حسنا دارند که اکنون یک ساله شده و با مادر بزرگ پدری‌اش زنده‌گی می‎کند، اما این کودک معصوم از مهر مادر محروم است و معلوم نیست که آینده او به کجا خواهد کشید.

نسیمه آرزو رئیس امور زنان سرپل با تائید گفته‎های بصیره می‎گوید در ازدواج این دو جوان هیچ مانع قانونی وجود ندارد.

اما با وجود تلاش‎ها ارگان‎های عدلی و قضایی بنا بر دلایلی نتوانسته‌اند این مشکل را برطرف کنند.

خانم آرزو می‎گوید:

"بعضی‎ها مسایل مذهبی را دامن می‎زنند ورنه پسر و دختر باهم راضی‎اند هیچ ممانعت در ازدواج‌شان وجود ندارد ولی به دلایل نا معلومی تا فعلاً قضیۀشان تحت پیگرد ارگان‎های عدلی و قضایی صورت نگرفته‎است."

محمد ظاهر وحدت والی سرپل می‎گوید بخاطر جلوگیری همچو قضایا باید جوانان نیز مطابق به عرف و عنعنات در شرایط کنونی عمل کنند، اما این‎که ارگان‎های عدلی و قضایی در این مورد بی‌اعتنایی کرده‎اند موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی گفت:

"امیدوار هستیم که ارگان‎های عدلی و قضایی عدالت را در نظر گرفته مشکل این دو جوان را حل نمایند. من هم تلاش می‎ورزم تا این مسئله حل شود."

با این حال سید رضا عالم‌زاده یک‌تن از عالمان دین و عضو شورای ولایتی سرپل می‎گوید شیعه و سنی برادر اند. اگر توافق جانبین باشد هیچ مشکلی از نگاه هر دو مذهب وجود ندارد این همه تبلیغات دشمنان افغانستان است که در میان مردم نفاق افگنی می‎کنند.

وی افزود:

" از لحاظ مذهب شیعه مانع ازدواج نیست می‎تواند شیعه از سنی دختر بگیرد و سنی از شیعه هر دو مذهب پیرو یک دین و مسلمان‎اند. طرفین راضی باشند مشکلی ندارد."

هرچند تلاش نمودیم تا نظر ارگان‎های عدلی وقضایی سرپل را با خود داشته باشیم اما با تلاش‎های مکرر آنان حاضر به گفتگو در این مورد نشده‎اند.

اما یک منبع از ارگان‎های عدلی و قضایی که نخواست نام از وی گرفته شود می‎گوید قضیه این دو جوان بنابر ادعای خانواده و نزدیکان بصیره که گویا نامزدش در ایران بسر می‎برد تا هنوز شش بار جلب و دو بار اعلان رادیویی شده، اما نتوانستند عبدالبصیر نامزد بصیره را به محکمه حاضر نمایند به همین دلیل تفریق وی روز به روز به تعویق می‎افتد.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG