لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

انتقادها روی توافق اتحادیه اروپا و حکومت افغانستان در مورد پناهجویان


سازمان عفو بین‌الملل موافقت‌نامه حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا را در ارتباط به بازگشت عده از پناهجویان افغان به کشور شان، انتقاد کرده، آن را غیرقانونی خوانده‎است.

موافقت حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا در باره کمک به برگشت افغانان پناهجو، با مواد قانون مهاجرت اتحادیه اروپا در مغایرت قرار دارد.

بر اساس موافقت‌نامه حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا، قرار است شماری از افغانان پناهجو که شرایط پناهنده‎گی را در کشورهای اروپایی تکمیل نکرده‎اند، دو باره به افغانستان برگشتانده شوند.

به گفته مقامات افغان، این موافقت‌نامه با کنفرانس جاری در شهر بروکسل در باره افغانستان کدام ارتباطی ندارد.

در این موافقت‌نامه شمار دقیق پناهجویان افغان مشخص نشده که از کشورهای اروپایی دوباره به افغانستان فرستاده می‎شوند، اما قبل از این در گزارش‎ها آمده‌بود که اتحادیه اروپا شاید بر حکومت افغانستان فشار وارد کند تا در بدل کمک مالی در پروژه‎های انکشافی این کشور، حد اقل ۸۰ هزار افغان پناهجو را، قبول کند.

موگرینی گزارش‌های فشار آوردن بالای حکومت افغانستان برای این توافق را رد کرد.
موگرینی گزارش‌های فشار آوردن بالای حکومت افغانستان برای این توافق را رد کرد.

اما فدریکا موگرینی رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گزارش‎های را رد کرد که گویا حکومت افغانستان تحت فشار آورده می‎شود تا در بدل بدست آوردن کمک‎های مالی، این موافقت‌نامه را امضا کند.

بر اساس این موافقت‌نامه حکومت افغانستان در ظرف یک ماه مؤظف می‎شود که برای پناهجویان افغان اسناد سفر را آماده کند و اتحادیه اروپا هزینه سفر شان را بپردازد.

افغانستان و اتحادیه اروپا هر دو می‎خواهند که برای این پروازها در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل، یک ترمینل جداگانه اعمار نمایند.

بر اساس گزارش‎ها، سال گذشته حد اقل یک صد و هفتاد هزار پناهجوی افغان در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‎گی داده‎اند.

در این حال، حوریه مصدق ناظر سازمان عفو بین‌الملل در امور افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آن‎ها در مورد موافقت‌نامه حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا شدیداً نگران بوده، آن را غیر قانونی می‎دانند.

مصدق: ما نگرانی شدید خود را از توافق‌نامه که دولت افغانستان با اتحادیه اروپا در مورد اخراج افغانان پناهجو امضا کرده، ابراز می‎داریم.
مصدق: ما نگرانی شدید خود را از توافق‌نامه که دولت افغانستان با اتحادیه اروپا در مورد اخراج افغانان پناهجو امضا کرده، ابراز می‎داریم.

وی افزود:

"ما نگرانی شدید خود را از توافق‌نامه که دولت افغانستان با اتحادیه اروپا در مورد اخراج افغانان پناهجو امضا کرده، ابراز می‎داریم. ما فکر می‎کنیم که اتحادیه اروپا به یک عمل غیرقانونی دست زده و این موافقت‌نامه را در عقب دروازه‎های بسته و بدون این‎که آن را حتی با پارلمان اتحادیه اروپا شریک سازند، امضا کرده‎است. در قدم دوم این توافق‌نامه مثل یک معامله بالای دولت افغانستان تحمیل شده‎است. زیرا، آن‎ها در بدل امضا این موافقت‌نامه گفتند که کمک‎های خود را به افغانستان ادامه می‎دهند. "

شماری از گروه‎های دیگر مدافع حقوق بشر در جهان هم روی این موافقه انتقاد کرده‎اند.

از سوی هم نهادها و ادارات کمک رسانی بشری می‎گویند، با وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان شماری آنانی که کشور را ترک می‎کنند هم روبه افزایش اند.

سازمان ملل متحد می‎گوید، نزدیک به یک و نیم میلیون افغان پناهجو بدون کدام اسنادی در پاکستان به سر می‎برند.

اسلام‌آباد از مدت طولانی به این‌سو، تلاش می‎کند که این پناهنده‎گان را دوباره به کشور شان برگرداند، اما چنین به نظر می‎رسد که ضرب‌الاجل خروج افغانان مهاجر از پاکستان تمدید نشود.

حکومت پاکستان به افغان‎های مهاجر مقیم در آن کشور تا آغاز سال آینده یعنی اول ماه حمل وقت داده که به کشور شان برگردند.

XS
SM
MD
LG