لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

جامعه جهانی تعهد کمک ۱۵.۲ میلیارد دالر را به افغانستان کرد


کنفرانس دو روزۀ بروکسل در مورد افغانستان با وعدۀ کمک چندین میلیارد دالری با این کشور به پایان رسید.

نوین میمیکا کمیشنر بین‌المللی همکاری و توسعۀ اتحادیه اروپا دیروز در بروکسل کمک مالی جامعه جهانی را اعلام کرده گفت:

"من خوشحالم که همه ما امروز کمک قابل توجۀ ۱۵ میلیارد و دوصد میلیون دالری را اعلام کردیم. پانزده اعشاریه دو میلیارد دالر برای چهار سال آینده."

بیش از ۷۵ کشور و ۲۵ سازمان و نهاد اشتراک کننده گفتند که این پول تا سال ۲۰۲۰ میلادی در امور ملکی عمدتاً برای ثبات سیاسی و اقتصادی افغانستان کمک خواهد شد.

فدریکا موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی که در نشست خبری پس از اعلان وعده کمک با افغانستان صحبت می‌کرد گفت که بیشترین بخش کمک از جانب اتحادیۀ اروپاست که به ۵.۶ میلیارد دالر می‌رسد.

رئیس جمهور غنی هم در همین نشست خبری اشتراک داشت. او از این تعهد جامعه جهانی استقبال کرده گفت:

"این یک تعهد است. تطبیق این وعده به جامعه بین‌المللی نه بلکه به ملت افغانستان بستگی دارد."

جامعه جهانی در بدل این وعده از حکومت افغانستان هم تقاضاهای دارد از جمله آوردن اصلاحات در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در حاشیۀ کنفرانس در صحبت با خبرنگاران دیروز در بروکسل گفت، جامعه جهانی یکبار دیگر ثابت ساخت که در کنار افغانستان است و بخاطر اعتماد بالای حکومت وحدت ملی حاضر به اعلان وعدۀ کمک دراز مدت با افغانستان شده‌است.

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی در سخنرانی خود گفت که باوجود چالش‌های فراوان کشورهای تمویل کننده، جامعه جهانی پس از پانزده سال حضور در افغانستان هنوز هم به ادامه کمک با حکومت و مردم افغانستان متعهد است.

معلومات قبلی:

مقامات افغان با اختتام نشست بروکسل اعلام کردند که جامعه جهانی تعهد کمک ۱۵.۲ میلیارد دالر را به افغانستان کرده‎است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان که در این نشست اشتراک کرده‎بود در صفحه تویتر خود نوشته‎است که جامعه جهانی برای چهار سال آینده به افغانستان تعهد کمک ۱۵.۲ میلیارد دالر را کرده‎است.

در همین حال سفیر اتحادیه اروپا آقای فرانس مایکل ملیبن نیز در صفحه تویترش گفته‌است که کمک حیران کنندۀ با افغانستان صورت گرفته‌است.

نشست بروکسل به شمول امریکا، روسیه، هند، جاپان، بانک جهانی، ملل‎متحد و ناتو با اشتراک نماینده‎گان بیش از ۷۰ کشور و اضافه از ۲۰ سازمان جهانی روز سه شنبه و چهار شنبه هفته جاری در بلجیم برگزار شد و نماینده‎گان این کشورها تعهد کردند که افغانستان را تنها نخواهند گذاشت.

هدف اصلی‎شان هم حمایت از صلح، آشتی، رفاه، دولت سازی و کمک دراز مدت سیاسی و اقتصادی با حکومت افغانستان خوانده شده‌‎بود.

حکومت افغانستان انتظار داشت که کشورها و سازمان‎های تمویل کننده سالانه نزدیک به چهار میلیارد دالر تا سال۲۰۲۰ میلادی به افغانستان تعهد کنند.

در بدل این کمک‌ها، جامعه جهانی از افغانستان خواهان آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری است.

XS
SM
MD
LG