لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

کارشناسان: پاکستان مجبور شد تا در ستراتیژی خود تغییر بیاورد


شماری از کارشناسان افغان و اعضای ولسی جرگه می‎گویند، نزدیکی افغانستان، امریکا و هند؛ پاکستان را واداشت تا ستراتیژی‌اش را تغییر داده و در نشست بروکسل اعلام کمک با افغانستان نماید.

به باور آنان، پاکستان با استفاده از سیاست جدید می‎خواهد روابط تیره شده‎اش با افغانستان و برخی از کشورهای منطقه را دوباره بهبود بخشد.

پاکستان در نشست بروکسل علاوه به تعهد کمک ۵۰۰ میلیون دالر به افغانستان از طالبان نیز خواست تا از جنگ دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شوند.

برخی از تحلیلگران افغان می‎گویند، پاکستان بخاطر این‎که به جهان نشان دهد که تمایل به تأمین صلح و انکشاف در افغانستان دارد متعهد به کمک تازه با این کشور گردید.

آن‎ها می‎گویند، خواست بزرگ افغان‎ها از پاکستان این است که در مسایل داخلی این کشور مداخله نکند و مراکز تروریستان را در خاک‌اش از بین ببرد.

انتظار خادم یک‌تن از این تحلیلگران روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تعهد کمک پاکستان بالای روابط دو کشور تأثیر نداشته اما شاید روی ذهنیت برخی افغان‎ها تأثیر گذار باشد.

تحلیلگران: پاکستان بخاطر این‎که به جهان نشان دهد که تمایل به تامین صلح و انکشاف در افغانستان دارد متعهد به کمک تازه با این کشور گردید.
تحلیلگران: پاکستان بخاطر این‎که به جهان نشان دهد که تمایل به تامین صلح و انکشاف در افغانستان دارد متعهد به کمک تازه با این کشور گردید.

او افزود:

"بالای وضعیت منطقه تا شش الی هفت سال دیگر کدام تغییر خاص بمیان آورده نمی‎تواند اما افغانستان در برابر پاکستان و ذهنیت که مردم این کشور در برابر پاکستان ایجاد شده تا حدی نرمش در آن بمیان خواهد آمد."

پیش از این اسفندیار ولی خان رهبر حزب نشنل عوامی پاکستان گفته‎است که اسلام‌آباد بخاطر پالیسی‎های که دارد در منطقه تنها شده‎است و باید در پالیسی‌هایش تغییر به میان آورد.

این در حالیست که سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی پاکستان هنگام سخنرانی‌اش در نشست پروکسل روی مذاکرات صلح در افغانستان تأکید کرد و این را یک راه حل مناسب دانست.

عزیز صلح را یک راه حل مناسب دانست.
عزیز صلح را یک راه حل مناسب دانست.

از سوی هم نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‎گوید، پاکستان در دیپلوماسی خارجی‌اش کوتاه آمده و می‎خواهد با چنین حرکات اعتماد منطقه و جهان را بدست آورد.

وی افزود:

"پاکستان می‎خواهد با چنین حرکات پشیمانی‌اش را با دیپلوماسی ظریف آشکار سازد، اما خواست بزرگ افغان‎ها از پاکستان اینست که در مسایل داخلی این کشور مداخله نکرده و مراکز جنگ‎های اعلان ناشده که مرکز آن در پاکستان است از بین ببرد."

تحلیلگران می‎گویند، این‎که پاکستان تا چه حد به تعهدات‌اش عمل می‎کند آن را زمان روشن خواهد ساخت اما به گفته آنان در پانزده سال گذشته ثابت شده که پاکستان در برابر افغانستان صادق نبوده‎است.

احمدزی: پاکستان به دلیل این‎که از هند عقب نماند این کمک را به افغانستان اعلان کرده است.
احمدزی: پاکستان به دلیل این‎که از هند عقب نماند این کمک را به افغانستان اعلان کرده است.

از سوی هم نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه می‎گوید، پاکستان به دلیل این‎که از دیگر کشورهای همسایه بخصوص هند عقب نماند این کمک را به افغانستان اعلان کرده‌است.

وی افزود:

"ما و شما پیشمانی آن‎ها را می‎بینیم، و این‌جا سیاست منطقه نیز تغییر کرده و پاکستان مشاهده کرد که تمام همسایه‎ها با افغانستان کمک کردند به همین دلیل پاکستان خواست تا در ردیف آن‎ها قرار گیرد."

روابط میان افغانستان و پاکستان پس از آن تیره شد که اسلام‌آباد در نشست چهار جانبه صلح به تعهدات‌اش مبنی به حاضر ساختن طالبان مسلح به گفتگوهای صلح عمل نکرد.

اما حالا دیده شود که تعهد کمک ۵۰۰ میلیون دالری پاکستان در کنفرانس بروکسل با افغانستان تا چه حد روی بهتر شدن روابط کابل و اسلام‌آباد تأثیر گذار خواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG