لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

نشست عمومی ولسی جرگه بنابر نبود اجندای مشخص برگزار نشد


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان
شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان

برگزار نشدن نشست عمومی ولسی جرگه بخاطر نبود اجندا به روز شنبه با عکس‌العمل برخی از کارشناسان و نمایندگان مردم در این جرگه روبرو شده‌است.

کارشناسان می‌گویند، نشست‌های عمومی و ترتیب اجندا برای بحث روی موارد مهم کشوری بسیار ضروری بوده ولسی جرگه باید به آن توجه نماید.

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان این کار ولسی جرگه را به انتقاد گرفته و می‌گوید، اعضای این جرگه مسئولیت‌های بزرگ را در برابر مردم داشته و باید به آن عمل نمایند.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی
کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"باید آنها احساس مسئولیت کنند و من به این یقین دارم که ده‌ها و حتی صد‌ها مسایل مبرم و عمده است که اینها باید روی آن جلسات خود را برگزار کنند و تصامیم به نفع مردم افغانستان اتخاذ کنند، اینکه اجندا ندارند این بسیار تعجب آور است و من بسیار متأسف استم."

ولسی جرگه به روز‌های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه جلسات عمومی را برگزار کرده و مسایل مختلف را به شمول تصویب قوانین به بررسی می‌گیرند.

اما نشست عمومی این جرگه به روز شنبه به خاطر آنچه نبود اجندا گفته می‌شود برگزار نگردیده و این کار خشم برخی از وکلا را برانگیخت.

فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در این جرگه با نگرانی از وضعیت بد امنیتی در کندز و برخی ولایات دیگر گفت، ممکن دست‌های وجود داشته و مانع برگزاری نشست شده باشد.

فاطمه عزیز عضو ولسی جرگه افغانستان
فاطمه عزیز عضو ولسی جرگه افغانستان

خانم عزیز گفت:

"از این کرده چه موضوع مهم تر می‌تواند باشد که در اجندا نگرفتن ما به همین خاطر آمدیم که پیشنهاد کنیم که مسئله کندز یک طرفه شود ما پیشنهاد می‌کردیم که امروز وزیر دفاع و وزیر داخله عاجل به صورت اضطراری خواسته می‌شدند."

این در حالیست که پیش از این نیز چندین بار نشست‌های ولسی جرگه به دلایل مختلف برگزار نشده و این مسئله سبب نگرانی وکلا گردیده بود.

هر چند در گذشته بیشتر وکلا هیئت اداری را مقصر برگزار نشدن نشست‌های عمومی می‌دانستند، اما اینبار مصروفیت برخی وکلا در کار‌های شخصی، عدم ترتیب اجندا از سوی کمیسیون‌ها و موارد دیگر را از عوامل برگزار نشدن نشست عمومی می‌خوانند.

در این حال عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه دلیل برگزاری نشدن نشست عمومی را عدم ترتیب اجندا از سوی کمیسیون‌های این جرگه عنوان کرد.

اما عبدالرحیم ایوبی یکی از وکلای دیگر بر چگونگی کار ولسی جرگه به صورت کل انگشت انتقاد گرفته و تأکید کرد که حکومت در کارهای این جرگه مداخله می‌کند.

وی افزود:

"حکومت افغانستان در داخل پارلمان مداخله می‌کند متأسفانه که ولسی جرگه را کم زور ساختن حکومت در داخل ولسی جرگه گروپ‌های پارلمانی دارد و اینها را تمویل می‌کند."

آقای ایوبی به طور مشخص از رهبران حکومت و وزرا در این خصوص نام برد.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری این ادعا‌ها را بی‌اساس خوانده و می‌گوید به اساس قانون، ولسی جرگه در تصمیم گیری‌هایش مستقل است و حکومت هیچ دخالت در کار این جرگه ندارد.

نشست عمومی ولسی جرگه در حالی برگزار نگردید که به گفته برخی وکلا وضعیت امنیتی در ولایات هلمند، کندز، بغلان، فراه و شماری از ولایات دیگر وخیم بوده و نیاز است تا به آن توجه لازم گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG