لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

کارشناسان: پروسه استخدام مشاورین در ادارات دولتی شفاف نیست


شماری از کارشناسان امور از حکومت افغانستان می‌خواهند تا روی میکانیزم استخدام مشاورین غور نموده و در آن شفافیت کامل را تأمین نماید.

عبدالقادر جیلانی یکتن از کارشناسان امور اقتصادی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تراکم تشکیلاتی سبب شده تا پول‌های کمک شده بخاطر پروژه‌ها در کشور حیف و میل گردد.

آقای جیلانی در مورد ابراز نگرانی نموده می‌گوید:

" ما در مورد استخدام مشاورین نگرانی داریم، برای اینکه این پروسه شفاف نیست، در ۱۵ سال گذشته بسیاری موسسات و سفارتخانه‌ها معاش آنها را می‌پرداخت و این مسئله زیان بزرگ برای منافع ملی کشور است و این بدان معنا است که آن افراد مجبور هستند تا منافع آن سفارتخانه و کشور‌ اش را در کشور تأمین کند."

آقای جیلانی می‌گوید، برای مشاورین از بودجه عادی حدود ۱۲هزار افغانی و از بودجه انکشافی تا۵۰ هزار افغانی معاش تعیین شده‌است.

اما وی می‌گوید، در برخی از وزارت‌ها برای مشاورین خارجی حتی ۱۵ هزار دالر معاش به گونه فوق العاده پرداخت می‌گردد که باعث می‌شود تا بالای بودجه ملی فشار وارد گردد.

از سوی هم الله نواز صافی مسئول بورد گزینش کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید، به اساس فرمان ۸۲ ریاست جمهوری هر اداره بنابر ضرورت‌اش باید مشاور داشته باشد و به گفته وی این کار از سوی کمیسیون آنها انجام نمی‎شود.

مسئولان حکومتی در مورد اینکه هم اکنون چه تعداد مشاورین در ادارات دولتی تعیین شده‌اند معلومات ندارند اما پیش از این وزارت مالیه گفته بود که به تعداد ۵۷ تن مشاور در ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه استخدام گردیده‌اند.

در همین حال محمد هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، این مشاورین در کتگوری‌های مشخص استخدام می‌شوند و آنها بطور منظم با رئیس جمهور ملاقات و مشوره می‌نمایند.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
محمد هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

" در مقایسه به گذشته یک انسجام بمیان آمده و مشاورین صاحبان در چند کته گوری مشخص مقرر می‌شوند و کارهای آنها به گونه منظم پیش می‌رود و آنان پلان‌های کاری منظم دارد که به طور مشترک تطبیق می‌گردد و حد اقل هر ماه گزارش‌های کتبی آنها به ریاست جمهوری میاید و رئیس جمهور آنرا بررسی می‌کند."

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید، مشاورین بیشتر در ادارات حکومتی بر اساس روابط مقرر می‌شوند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می‌گوید، مقامات باید در این مورد با در نظر داشت منافع ملی کار نمایند نه بر اساس منافع شخصی شان.

XS
SM
MD
LG