لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

فیصل: برای بیجاشده‌های داخلی صد ملیون افغانی اختصاص داده شده‌است


حکومت افغانستان برای رسیدگی به مشکلات بیجاشده‎های داخلی از ولایات کندز و ارزگان یکصد میلیون افغانی را اختصاص داده‎است.

در حالی‎که برخی از بیجا شده‎گان داخلی از نبود کمک‎های اولیه شکایت دارند و از آمدن زمستان نگران اند ریاست اجرائیه حکومت می‎گوید، آنان بخاطر این مشکل بررسی‎ها را آغاز کرده‎اند.

به گفته مسئولان این ریاست این مبلغ پس از بررسی‎ها و ثبت مهاجرین در زمینه سازی اسکان و آماده سازی شرایط زندگی برای آنان مصرف خواهد شد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، این کمک از بودجه حکومت اخصتاص یافته و تجار افغان نیز با راه اندازی برنامه‎های جداگانه با بیجاشده‎ها کمک می‎کنند.

فیصل: این صد میلیون همه از بودجه حکومت برای آماده سازی زمینه زندگی برای بیجاه شده گان به مصرف می‎رسد.
فیصل: این صد میلیون همه از بودجه حکومت برای آماده سازی زمینه زندگی برای بیجاه شده گان به مصرف می‎رسد.

وی افزود:

" این صد میلیون همه از بودجه حکومت برای آماده سازی زمینه زندگی برای بیجاه شده گان به مصرف می‎رسد که هفتاد در صد آن برای بیجاشده‎های کندز و سی میلیون دیگر آن به بیجاشده گان ارزگان اختصاص یافته‎است."

سقوط دوباره برخی مناطق شهر و شماری ولسوالی‎های کندز به دست طالبان مسلح و نا امنی‎ها در ولایت‎های جنوبی کشور مردم را بار دیگر مجبور به فرار و آواره شدن در ولایت‎های تخار، بلخ، هلمند، کندهار و کابل ساخت.

در کنار برخی مناطق دیگر اخیراً ساحه بوستان کابل نیز به پناه گاه برای بیجا شده‎گان داخلی ولایت‎های کندز و همجوار آن مبدل شده‎است.

اما سوال اینجاست که آیا این کمک‎ها برای این همه بیجاشده‎گان داخلی ولایت‎های کندز و ارزگان افغانستان بسنده است؟ پاسخ ممکن نه باشد.

برخی بیجا شده‎ها که تازه به کابل رسیده‎اند از نبود کمک‎های اولیه شکایت دارند.
برخی بیجا شده‎ها که تازه به کابل رسیده‎اند از نبود کمک‎های اولیه شکایت دارند.

برخی بیجا شده‎ها که تازه به کابل رسیده‎اند از نبود کمک‎های اولیه شکایت دارند و شمار دیگر که در خیمه‎ها به سر میبرند از سردی هوا و کمبود امکانات می نالند.

پرویز، امین الله و امید سه تن از این بیجا شده‎گان در مورد مشکلات شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"زندگی در کندز ناممکن شده بود چون طالبان مردم ملکی را گروگان گرفته و از آنان مثل سپهر استفاده می‎کردند ما با مشکل زیاد فرار کردیم."

"در سه روز اینجا هیچ نوع امکانات نبود حالا همین خیمه را با دو کمپل برای ما داده‎اند."

"در یک خیمه ده نفر با سه کمبل زندگی می‎کنند، اطفال در داخل خیمه سرما خورده‎اند."

در ساحه بوستان کابل امکانات صحی، آب آشامیدنی، خیمه و غذای سه وقت برای بیجا شده‎ها از سوی حکومت فراهم شده‎است.

بیجا شده‌های داخلی در چی وضعیتی قرار دارند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00

اما برخی از آگاهان افغان می‎گویند که حکومت باید قبل از فرا رسیدن زمستان همه امکانات را برای بیجاشده‎ها مساعد ساخته و از فاجعه انسانی در کشور جلوگیری کند.

عزت الله بری یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا حکومت برعلاوه کمک‎های داخلی و تشویق تجار افغان از جامعه جهانی نیز طلب کمک کرده و برعلاوه بیجاشده‎گان کندز و ارزگان زمینه زندگی را برای بیجاشده‎گان همه ولایت‎ها فراهم سازد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG