لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

تبصره شماری از روزنامه‌های جهان در مورد افغانستان


نشنل انترست:

نشریه نشنل انترست در تازه ترین شماره اش به مسئله امداد مالی ۱۵ ملیارد دالری جهانیان که تا سال ۲۰۲۰ ادامه می‎یابد پرداخته‎است.

در آغاز نگاشته آمده‎است که ۷۵ کشور و بیش از بیست سازمان بین المللی به تاریخ پنجم ماه اکتوبر در بروکسل پایتخت بلجیم، موافقه کرده اند که طی چار سال آینده به افغانستان به اندازه ی ۱۵ ملیارد دالر امداد مالی می‎رسانند.

این تعهد با افغانستان پس از اجلاس عمومی وارسای ناتو صورت می‎گیرد که در اوایل سال روان میلادی دایر گردید. نشنل انترست می‎نویسد، با آنکه طالبان مسلح همزمان به کنفرانس بروکسل در کندز و هلمند به حملات پرداختند، حکومت افغان توانست با تعهدات خویش در بخش‎های اصلاحات، حکومتداری خوب و اجرأآت شایسته پشتیبانی کمک کننده‎ها را جلب کند.

نشنل انترست در ادامه مینگارد، تازه ترین کمک بانک جهانی نشان داد که افغانستان تا سال ۲۰۳۰ م به کمک‎های قابل توجه کشورها و سازمان‎های همکار نیاز خواهد داشت.

کمک کننده‎ها در کنفرانس بروکسل تعهد سپردند که به کمک‎های خویش برای افغانستان ادامه خواهند داد. ولی این کمک‎ها به صورت تدریجی تا افغانستان به پای خویش بایستد، کاهش خواهد یافت.

والستریت ژورنال:

والستریت ژورنال نگاشته یې را روی حمله به زیارت سخی در کابل به نشر سپرده است.

در یک بخش این نگاشته آمده‎است این بعد از ماه جولای واقعه تازه سلسله حمله بر اقلیت شیعه است.

در حمله ماه جولای در کابل که داعش مسؤلیت آن را به عهده گرفت ۸۰ تن کشته شده بودند. حمله بالای اعتراض کننده‎های مربوط جنبش روشنایی صورت گرفته بود.

به نوشته روزنامه هر چند معلوم نیست که چند مهاجم بر زیارت سخی حمله ور شدند، اما از چگونگی حمله بر می‎آید که حمله توسط چند تن صورت گرفته‎است.

طالبان مسلح گفته‎اند که آن‎ها در این حمله دست نداشتند.

والستریت ژورنال می‎نگارد، این گروه که بارها در کابل حملات تروریستی انجام داده‎است، حمله روز سه شنبه را غیر اسلامی خوانده‎است.

دیجیتال ژورنال:

نشریه کانادایی دیجیتال ژورنال نیز روی حمله اخیر بر مراسم عاشورا نگاشته یی دارد.

نشریه شمار کشته شده‎ها را ۱۸ تن نشان داده‎است، که در آژانس‎های دگر این رقم ضد و نقیض است.

در آغاز نگاشته از قول شاهدان عینی آمده‎است که گفته‎اند، افراد مسلح بدون تفکیک بر مردان، زنان و اطفالی فیر می‎کردند که تلاش داشتند از محل واقعه فرار نمایند.

شام سه شنبه افراد مسلح به زیارت کارته سخی در نزدیکی پوهنتون کابل داخل شدند. در همان جا دو ساعت درگیری با قوت‎های امنیتی جریان داشت.

دفتر ملل متحد روز چارشنبه امار کشته شده ها را ۱۸ تن ذکر کرد. اما مقامات افغان می‎گویند در این واقعه یک حمله کننده و ۱۴ تن دگر کشته و ده ها تن زخم برداشته اند.

یک شاهد عینی می‎گوید؛ خانواده‎های ریس جمهور غنی و داکتر عبداله رئیس اجرائیه در خارج از کشور زنده‎گی می‎کنند، اینجا هر روز مردم غریب کشته می‎شوند.

دیجیتل ژورنال به حمله سال ۲۰۱۱ میلادی اشاره می‎کند که در کابل و آن هم در مراسم عاشورا به وقوع پيوست. در آن حمله انتحاری ۸۰ تن کشته و بیش از صد تن جراحت براداشتند.

XS
SM
MD
LG